[video] De 10 Crossmarks-retailtrends voor 2018

[video] De 10 Crossmarks-retailtrends voor 2018
  • Food-en-retail
  • 2 feb 2018 @ 09:02
  • 9239 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • WinkelenOnderzoekMarketing

Tijdens de recente trendpresentatie en nieuwjaarsborrel van strategisch retailbureau Crossmarks werden dé volgens het bureau belangrijkste retailtrends voor 2018 gepresenteerd.

'Forecaster Lori' en 'Treasure hunter Nancy' namen het enthousiaste publiek op het event in Den Bosch in sneltreinvaart mee langs de nieuwste ontwikkelingen, aan de hand van inspirerende voorbeelden wereldwijd. Met deze inzichten beginnen retailers het jaar met een strategische voorsprong, is de gedachte. Dit zijn volgens de initiatoren de 10 belangrijkste retailtrends van dit moment samengevat, met bij elk een verhelderende video:

1. Blended retail
Online en offline inrichten vanuit de kracht van het kanaal, om in de behoefte van de klant te voorzien. Van gemak tot aspiratie. Zo biedt Apple bijvoorbeeld educatieve lessen aan in elke Apple Store, waaronder coderen, fotografie, film en expert talks. Bekijk de video hier.

2, Retail playground
De klant verrassen met nieuwe functies en daarmee zorgen voor een langere verblijfsduur en verhoogde bezoekfrequentie. Fico Eataly World heeft in Bologna een foodpretpark ingericht waar de Italiaanse agrifoodcultuur op bijzondere wijze wordt gepresenteerd. Op maar liefst 100.000 m2 maak je op sensorische en educatieve wijze kennis met het voedsel en de biodiversiteit van Italië. Je ziet alle schakels in de keten van de voedselproductie. Bekijk de video hier

3. Perfect personalization
Data gebruiken om de winkelbeleving hyper gepersonaliseerd te maken. Een plek waar alles wordt afgestemd op jouw behoeften en voorkeuren. Zo werkt Lincherie in haar Styling Center in Amsterdam met een 3D-passpiegel. Jouw maten, merken en modellen worden na de meting opgeslagen in jouw persoonlijke account. De webshop laat vervolgens alleen maar artikelen zien die bij jouw profiel aansluiten. Bekijk de video hier

4. Relationship retailing
De individuele relatie met de klant verbeteren om zo de retentie en loyaliteit te bevorderen. KLM introduceerde onlangs Flight Bundle, een strippenkaart voor vluchten binnen Europa. Een vaste prijs én altijd plek, ook in het weekend en vakanties. Bekijk de video hier

5. Radical transparency
In een tijd waarin alles zichtbaar is, worden retailers en merken gedwongen om volledig transparant te zijn. Bellamy Gallery gaat bijvoorbeeld voor duurzame mode met een transparant prijskaartje. De retailer vertelt precies hoe de prijs is opgebouwd. Wat kost het ontwerp, de productie, het transport en wat verdienen ze zelf? Deze radicale transparantie is een ware revolutie in de fashionbranche. Bekijk de video hier

6. Value optimized pricing
De begrippen waarde en prijs zijn variabeler en complexer dan ooit. Er ontstaan variabele prijzen op basis van de waarde van het moment. Zo daalt met behulp van pricing tool Wasteless bij supermarkten de prijs naarmate de vervaldatum nadert. Minder afval én beter voor de portemonnee. Bekijk de video hier.  

7. Ageless society
We willen niet ouder worden en zijn allemaal young at heart. De grenzen vervagen, we gaan van kalenderleeftijd naar gevoelsleeftijd. In de commercial van Nike Unlimited You speelt Sister Madonna Buder de hoofdrol, een 86-jarige non die nog steeds deelneemt aan triatlons en perfect aansluit op de filosofie van Nike: ‘Just do it’. Bekijk de video hier

8. Personal virtual guides
De komst van virtuele persoonlijkheden die vermaken, informeren en/of genezen. Personal assistants maken het leven makkelijker. Zo is Echo Look van Amazon een persoonlijke modestylist en ontwikkelde Vinclu een vrouwelijke hologram met de naam Azuma Hikari, die naast personal assistant ook je vriendin is. Bekijk de video hier

9. Automate my journey
Een gepersonaliseerde en geautomatiseerde shopping experience, precies afgestemd op de voorkeuren van de klant. Albert Heijn introduceerde de Allerhande Chatbot, die via Facebook Messenger direct antwoord geeft op al je kookvragen. Bekijk de video hier

10. Powerful retail platforms
Grote retailers blijven groeien. Ze beschikken over steeds meer klantdata en maken een steeds groter deel uit van ons leven. MAGAFA, bestaande uit Microsoft, Amazon, Google (Alphabet), Apple, Facebook en Alibaba weten online en offline steeds beter te integreren. Zo verkent Alibaba bijvoorbeeld de fysieke retailwereld met innovatieve pop-up stores voor hun eigen marktplaats Tmall. Bekijk de video hier

De 10 retailtrends bieden voor retailers volgens Crossmarks veel nieuwe kansen om de klant nog beter te helpen en om hun voorsprong ten opzichte van concurrenten te behouden. 'Consumentenbestedingen trekken aan en er liggen volop kansen voor de retail. Door in te spelen op de nieuwste trends veranderen de retailers mee met de markt. Een voorwaarde om constant van nu te zijn én blijven.'  
(PvWK) 

Foto boven Time Square NYC door Tom Ritson on Unsplash

Crossmarks organiseert in april i.s.m. Nowmads een retailstudiereis naar New York, meer info klik hier


Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken