[interview] Fanta Orange van 48 naar 33 kcalorieën per 100ml

[interview] Fanta Orange van 48 naar 33 kcalorieën per 100ml
  • Food-en-retail
  • 6 feb 2018 @ 09:28
  • 7925 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • InnovatieMarketingFood

Na jaren van testen, meldt frisdrankmerk Fanta orange een nieuwe receptuur te hebben gevonden. Met minder suiker maar volgens de test met evenveel smaak. 'Een bijzondere mijlpaal’, reageert marketeer Margreet van Staalduijnen.

De nieuwe formule bevat nu 33 kcalorieën in plaats van 48kcal per 100 mililiter. De vernieuwing van Fanta orange past volgens merkhouder de Coca-Cola Company bij de ontwikkelingen van het merk en de veranderende behoeften van de consument. Fanta orange ‘nieuwe stijl’ is vanaf nu verkrijgbaar in Nederland. 

Fanta bestaat sinds 1940 en is nog altijd ongekend populair. Na Coca-Cola en Coca-Cola zero sugar is Fanta de nummer 3 in het portfolio van Coca-Cola Nederland. Er zijn 10 kleurrijke Fanta-varianten verkrijgbaar, waarvan de helft suikervrij is. De originele Fanta orange beslaat 73% van het totale Fanta-volume. Hiermee is de herformulering een significante stap in de ambitie van Coca-Cola Nederland om minder suiker te gebruiken. Naast deze ambitie staat nog een belangrijke doelstelling: 'geweldige smaak, want daar mag niet op worden ingeboet. En gelukkig kunnen de ambities samengaan; de vernieuwde Fanta orange is uitgebreid getest bij de Nederlandse consument.' Smaaktesten laten zien dat zij de vernieuwde Fanta orange net zo lekker vinden als het huidige recept.

Van Staalduijnen is als senior brand manager Fanta blij met de ontwikkeling: ‘Het ontwikkelen van een nieuwe receptuur duurt soms jaren. Ik ben trots dat we voor Fanta orange na vier jaar testen en het onderzoeken van 100 prototypes met verschillende suiker- en zoetstofcombinaties, een geslaagd recept hebben gevonden. Het vernieuwde Fanta orange-recept kwam onder Nederlandse consumenten als beste uit de test. De smaak wordt als even lekker beoordeeld en de vernieuwde kleur wordt als beter ervaren. Een bijzondere mijlpaal.’

Een speels merk dat meebeweegt
Van Staalduijnen noemt Fanta een speels en fris merk, dat altijd met z’n tijd meegaat. 'Dat zie je bijvoorbeeld aan het regelmatig veranderende logo en verpakkingsdesign. Maar ook aan de ludieke marketingcampagnes en de wisselende smaakvarianten, inspelend op trends en voorkeuren per seizoen. Ook spelen met kleur is voor Fanta een logische stap. Wist je dat de vernieuwde Fanta orange iets donkerder is? De wat dieper oranje kleur viel in smaak bij consumenten, sterker nog: daar werd zelfs de voorkeur aan gegeven.'

Grote stap in reductie calorieën
De herformulering van Fanta orange levert 8,8 miljard kCal ofwel 2,2 miljoen kg suikerreductie per jaar op, becijfert van Staalduijnen. 'Dit brengt Coca-Cola Nederland weer een stapje dichterbij het streven om in 2020 15% minder calorieën per liter in de markt te hebben ten opzichte van het basisjaar 2012. De vernieuwde Fanta orange is te herkennen aan de claim new improved recipe voorop de verpakking en is vanaf vandaag verkrijgbaar in onder andere de supermarkten en horeca.'
(PvWK)

 

Facts over Fanta
* De vernieuwde Fanta orange is gezoet met een combinatie van suiker en de zoetstoffen acesulfaam-K en aspartaam. Dit zijn zoetstoffen die toegestaan en veilig verklaard zijn door de EFSA (European Food Safety Authority) en worden gebruikt in tal van andere voedingsmiddelen zoals jam, yoghurt en kauwgom.
* De vernieuwde Fanta orange is iets donkerder qua kleur, dit komt door de toevoeging van de natuurlijke kleurstof caroteen[1].
* De herformulering van Fanta orange sluit aan op het West-Europese duurzaamheidsplan van Coca-Cola waarin het verminderen van suiker een belangrijke pijler is.


    Factsheet Fanta

Over Coca-Cola in Nederland

'De naam Coca-Cola bestaat in Nederland uit verschillende bedrijven. Coca-Cola Nederland maakt deel uit van The Coca-Cola Company groep. The Coca-Cola Company en haar dochtermaatschappijen zijn eigenaar van de merken. Zij staan in voor de consumentenmarketing en het basisconcentraat voor de drankjes dat verkocht wordt aan Coca-Cola European Partners Nederland. Coca-Cola European Partners Nederland produceert, verdeelt en/of verkoopt Coca-Cola, Coca-Cola life, Coca-Cola zero sugar, Coca-Cola light, Fanta, Sprite, Aquarius, Minute Maid, Kinley, Chaudfontaine, Monster*, Fernandes*, Dr Pepper*, Capri-Sun*, Appletiser, Nalu*, Schweppes* , Finley, Honest, Fuze Tea en Glaceau Smartwater. Deze merken zijn samen goed voor meer dan zes miljoen consumpties per dag in Nederland. Coca-Cola Nederland en Coca-Cola European Partners hebben in Nederland meer dan 725 medewerkers verdeeld over twee vestigingen.'

(bron: Coca-Cola)


(*) merken die niet tot de The Coca-Cola Company groep behoren.


Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken