Prijzen a-merk en huismerk verschillen tot 36 procent

Prijzen a-merk en huismerk verschillen tot 36 procent
  • Food-en-retail
  • 27 feb 2018 @ 13:35
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WinkelenMarketing

Het prijsverschil tussen a-merken en private labels / huismerken in de supermarkten groeit. Volgens een peiling door de Consumentenbond zijn shoppers met huismerken nu gemiddeld 36 procent goedkoper uit.

Bij retailketen Dirk beloopt het verschil gemiddeld om 40 procent. Aldi en Lidl zijn het goedkoopst qua huismerken, maar het verschil met de andere supermarkten is wel kleiner geworden: in 2015 waren zij nog zo'n 20 tot 22 procent voordeliger, nu 15 procent. Ook blijkt uit het onderzoek dat retailer Jumbo tussen de winkels grote prijsverschillen hanteert, vooral met a-merken. Oftewel de ene Jumbo is volgens de Consumentenbond duurder dan de andere. Dat biedt wellicht perspectief voor klanten binnen de '7 zekerheden' van het bedrijf. In Friesland, Groningen en Limburg zijn er bijna alleen maar duurdere Jumbo’s, meer richting de Randstad zitten de goedkopere winkels aldus het onderzoek. Jumbo verklaart in een reactie altijd de laagste vaste prijzen te willen garanderen in elke plaats waar de keten gevestigd is. 'Dit betekent automatisch dat de prijzen van producten kunnen variëren afhankelijk van de lokale concurrentie in een betreffende plaats', aldus het familiebedrijf


7000 prijzen vergeleken
De Consumentenbond onderzocht in 2017 de prijzen van de vijftien grootste supermarktketens én online-bezorgsupermarkt Picnic. Bij de peiling werden in totaal 7000 prijzen genoteerd, van 150 a-merken en 120 huismerk-producten. Drie jaar geleden bemeette dit prijsverschil over alle winkelformules heengemeten nog gemiddeld 31 procent., nu dus 36. Huismerken besparen vaak op marketingkosten, tussenhandel en R&D waardoor prijs het belangrijkste onderscheid wordt. Voor een groeiend aantal consumenten is behalve de prijs meer belangrijker voor de purchase.
(bronnen: Consumentenbond, ANP)

Beeldcredit: Francesco Gallaroti voor Unsplashed

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken