[GfK] Prognose Paasomzet 3% hoger dan in 2017

[GfK] Prognose Paasomzet 3% hoger dan in 2017
  • Food-en-retail
  • 6 mrt 2018 @ 08:55
  • 9801 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • WinkelenOnderzoekMarketing

Dit jaar wordt met Pasen een omzet van € 816 miljoen verwacht, dit is 3% hoger dan de Paasomzet in 2017 (€ 792 miljoen). Het ontbijt- annex brunch assortiment wordt het meest populair met Pasen, onderzocht GfK.

Kijken we naar de supermarktomzet van februari, dan zien we een stijging van 4,7% naar € 2,76 miljard (€ 2,63 miljard in februari 2017). In de eerste twee maanden van dit jaar is de omzet met 2,8% gestegen naar € 5,43 miljard ten opzichte van dezelfde periode in 2017 (€ 5,29 miljard). Ook steeg de omzet per kassabon in deze zelfde periode met 5,9% naar € 24,31 (€ 22,95 in jan/feb 2017). Wel daalde het aantal uitgegeven kassabonnen in deze periode met 2,9%, meldt GfK.

Meest populair met Pasen
In de Paastop 15 zijn de ontbijt/brunch assortimentsgroepen niet totaal verrassend oververtegenwoordigd. Denk hierbij aan gevuld brood of afbakbrood, roomboter, salades en eieren. Ook worden 'verwenproducten' zoals chocolade en gebak naar verhouding veel gekocht. De top 5 artikelen met Pasen zijn paasbrood, toastjes, ijs desserts, voorgebakken brood en bloemen en planten. Supermarktformules verkopen tijdens Pasen veel tijdelijk assortiment onder eigen merk volgens het onderzoekbureau. 'Vooral de luxe bovenkant van het eigen merk wordt met Pasen naar verhouding veel verkocht, zoals AH Excellent, Plus Moment en Lidl Delicieux', meldt GfK.
(PvWK)

Over GfK
'GfK legt de verbinding tussen data en wetenschap. Innovatieve onderzoeksmethoden geven antwoord op belangrijke kernvragen over consumenten, markten, merken en media – nu en in de toekomst. Als onderzoeks- en analyse partner, belooft GfK haar klanten over de hele wereld “Growth from Knowledge”.'
(bron: GfK)


Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken