België grijpt naast distributiecentrum Zalando

België grijpt naast distributiecentrum Zalando
  • Food-en-retail
  • 9 mrt 2018 @ 09:15
  • 12979 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert en creatief
    MarketingTribune en L&L
  • MarketingWinkelenZakelijk

Zalando laat het Waalse Dour-Elouges links liggen en kiest voor een DC voor Nederland. Het Duitse merk laat weten dat nog niets beslist is. Rumoer rond de P van plaats. Waar trapt Zalando de bal naar toe?

Zalando zou de beslissing volgende week officieel bekend maken. Aanvankelijk weigerde de e-commerce retailer commentaar over een distributiecentrum (DC) in België of Nederland. 'We bouwen ons netwerk met distributiecentra in Europa steeds verder uit. We zijn voortdurend op zoek naar locaties in verschillende landen voor deze uitbreiding. We zijn in gesprek met lokale overheden in verschillende delen van Europa, waaronder België, Nederland, Frankrijk en Duitsland', reageert Zalando nu in De Tijd, ' 'Maar een beslissing over de volgende locatie is nog niet genomen.’

Domper
De vermoedelijke keuze voor Nederland is volgens de Belgische krant voor België een domper, 'te meer omdat het bewuste magazijn vooral de Belgische en Franse markt zal moeten bedienen. De site in Dour-Elouges, op enkele kilometers van de Franse grens, leek daarom de geknipte plek. Voor welke locatie het bedrijf in Nederland kiest, is niet duidelijk.' Het is bovendien niet de eerste keer dat België naast een magazijn van een prominent e-commercebedrijf grijpt. In januari kondigde Amazon aan een distributiecentrum te openen in Mönchengladbach, op 50 kilometer van de Belgische grens. Ook Zalando heeft een magazijn in Mönchengladbach, met een oppervlakte van 130.000 m². En in Nederland verwerken al ettelijke grote merken zoals Bol.com (Waalwijk), Coolblue (Tilburg) en Lidl (Roosendaal), hun pakjes, klaagt De Tijd. De redenen om niet voor België maar voor Nederland te kiezen zouden loonkosten, beperkte overwerkregels (waarmee vooral nachtwerk moeizaam is) zijn en 'het woelige sociaal klimaat in Wallonië'.
(PvWK)

beeld: 'Waar trapt Zalando de bal naar toe?' door Daniel Hansen / Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken