Design Museum Den Bosch komt met 'Food is Fictie'
- Food-en-retail
- 1 mrt 2018 @ 13:16
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodCreatie
- 1 mrt 2018 @ 13:16
- Peter van Woensel Kooy
Onder de naam 'Food is fictie' start het Bossche Design Museum van 30 juni t/m 28 oktober 2018 een designtentoonstelling over ons eten. Aan de hand van vele ontwerpen wil de tentoonstelling de rol van vormgeving in de voedselindustrie inzichtelijk maken..
Voedsel verleidt ons met mooie beelden en verhalen. In de kloof tussen productie en consumptie krijgen vormgevers een steeds belangrijkere rol. Hun aantrekkelijke ontwerpen en verleidelijke verhalen verzoenen de consument met de herkomst van ons eten, aldus de samenstellers.
'Aan de hand van vele ontwerpen maakt de tentoonstelling Food is fictie de rol van vormgeving in de voedselindustrie inzichtelijk. De tentoonstelling laat zien wat het belang is van presentaties van voedsel en de verhalen die daar bij horen. Food is Fictie toont zeer uiteenlopend design; van de oudste reclamefilmpjes, iconische verpakkingen voor Droste en de eerste exotische producten, tot de culinaire science fiction in Star Trek, ambachtelijk imitatievoedsel uit Japan en de kunst van het food-bloggen. De eerste kleinschalige conservenfabriekjes in de negentiende eeuw zijn uitgegroeid tot de multinationals van nu. Door deze ontwikkeling is de hedendaagse consument vervreemd van zijn eten. Vaak zijn we blind voor de herkomst van ons voedsel. Tegelijkertijd eisen we producten die authentiek, gezond en duurzaam zijn.'
In het krachtenveld van wederzijdse afhankelijkheid tussen consument en producent en te midden van botsende belangen en ideologieën opereren volgens het museum de ontwerpers. 'Als bemiddelaars zoeken zij naar strategieën om de kloof te overbruggen en de vervreemding dragelijk te maken. Met een hoopvol perspectief op de toekomst of een nostalgische blik op een geïdealiseerd verleden creëren ontwerpers en fabrikanten illusies en droombeelden en verpakken ze voedsel in vertrouwde of vernieuwende verhalen.'
De tentoonstelling Food is fictie laat aan de hand van een aantal thema’s zien hoe vormgevers door de jaren ons een betere wereld hebben beloofd. Dat zijn onder andere:
• Verleiding. Van het eerste reclamefilmpje voor Van Houten’s cacao tot gelikte marketingstrategieën: verleiding en voedsel gaan hand in hand.
• Imitatie. Namaakvoedsel toont het ideaal van de maker. Namaak is vaak mooier dan echt. In Japan is het imiteren van voedsel een ware kunstvorm.
• Amusement. Het (samen) nuttigen van voedsel is steeds vaker een vorm van vermaak. De hedendaagse gastronomie weet daar als geen ander op in te spelen. Wat te denken van het kunst- en vliegwerk dat restaurants uithalen om hun gasten een onvergetelijke ervaring te geven?
• Symboliek. Onze omgang met voedsel zit vol handelingen en beelden die verwijzen naar soms onverwachte betekenissen.
Food is fictie toont zeer gevarieerde historische en hedendaagse producten, fotografie en filmfragmenten. De tentoonstelling is de aanleiding voor een programma met workshops, lezingen en evenementen die de verhalen van ons voedsel vertellen.
Bij de tentoonstelling verschijnt juni 2018 bij 'Nai010' uitgevers een publicatie van auteur en gastcurator Linda Roodenburg.
(PvWK)
Foto boven (uit de a.s. expo): Plastic maaltijden in het raam van een restaurant in Japan, 2007
NIEUWE NAAM
Per 1 juni 2018 verandert het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch zijn naam en gaat verder als Design Museum Den Bosch. Sinds eind 2016 richt het museum zich uitsluitend op design en toegepaste kunsten. De nieuwe naamgeving is de volgende stap in de koers die is uitgezet. De verandering geeft meer duidelijkheid aan het publiek en draagt bij aan de verdere positionering van het museum, meldt het SM.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Design Museum
- l thema
- Den Bosch
- tentoonstelling
- lezing
- marketing
- cultuur
- auteur
- workshops
- foto
- Food is fictie
- retail
- verhalen
- tentoonstelling
- evenementen
- Linda Roodenburg
- food
- gastcurator
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [column] Battle of the smartphones
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt winkeldiefstal onder...
- Dennis van de Sande van Royal Swinkels: 'Mark Ritson's...
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
- Dennis van de Sande van Royal... 22-04-2024
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing