Retailer Waitrose verandert Moederdag in genderneutrale Jij-dag

Retailer Waitrose verandert Moederdag in genderneutrale Jij-dag
  • Food-en-retail
  • 13 mrt 2018 @ 07:46
  • 9412 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • WinkelenMarketing

De Britse supermarktketen Waitrose verandert de naam van ‘Moederdag’ in 'Jij dag', omdat de eerste term te kwetsend zou zijn voor transgenders. Een marketingstunt of is dit de toekomst?

Dat meldt de Britse krant The Daily Mail. Het lijkt een nieuwe trend, niet alleen in Engeland. Briefkaartenbedrijf Scribbler biedt een ‘twee moeders is beter dan een’-kaart voor lesbische stellen en een ‘pap, dank je dat je de beste moeder bent’-kaart. Coca-Cola kondigde recentelijk aan dat het zijn Cola Light-blikjes heeft herontworpen. Deze lijn wordt vanaf nu in een genderneutraal design aangeboden in Engeland. In door über-correcte regeringen geleide landen Canada en Duitsland gaan intussen stemmen op om de volksliederen aan te passen. De Duitse bondskanselier toonde zich hierover minder enthousiast. 

Beste reizigers
In Nederland schakelde de NS-voice over in de rijtuigen om van 'dames en heren' op het neutrale: 'beste reizigers'. Waarom? Wie even iets afwijkends of een verschil benoemt, krijgt anno 2018 snel een lawine van correcte kritiek over zich heen. Of steeds vaker en lukraak: meteen het 'r-woord'. Intussen stelt staatssecretaris Raymond Knops  de aanval op onze tradities die hiermee samenhangt zat te zijn. Veel mensen noemen de actie van Waitrose volgens Elsevier 'een marketingstunt'. Op social media regent het kritiek. Volgens de critici doet de supermarkt gewoonweg een poging om zo veel mogelijk kaarten te verkopen, op een feestdag die eigenlijk alleen is bedoeld om moeders te eren. Goed bedoelde lange tenen-marketing kent blijkbaar ook zo zijn/haar grenzen.
(PvWK, bronnen: Elsevier, Daily Mail, TG en ANP)


Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken