Aanvalsrisico Amazon behoorlijk klein

Aanvalsrisico Amazon behoorlijk klein
  • Food-en-retail
  • 16 apr 2018 @ 11:06
  • 10972 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodMultichannel

De definitieve komst van Amazon naar de Nederlandse markt is één van de grootste horrorscenario’s in retailkringen. De kans is echter klein dat het supermarktlandschap wordt ontwricht.

Dat stelt het ING Economisch Bureau in zijn laatste themavisie supermarkt die recent werd gepubliceerd. Nederland is geen VS. De karakteristieken van de Amerikaanse markt staan haaks op die van de Nederlandse. En daarmee is ons land minder geschikt voor toetreding door buitenlandse platformen. De ING haalt een hele trits aan bewijzen van stal om te demonstreren dat Nederland eigenlijk weinig heeft te vrezen.

‘De potentiële markt in Nederland is klein, de branche is sterk geconsolideerd en door relatief hoge loonkosten is thuisbezorgen minder aantrekkelijk. In de VS loont het voor huishoudens ook eerder om boodschappen doen uit te besteden aan een platform omdat Amerikanen naar verhouding langere werkweken maken en de groep hoge inkomens er relatief groot is’, aldus de bank in zijn themavisie.

Eigen platform

De bankonderzoekers haasten zich er ook bij om te zeggen dat de hoge toetredingsdrempels geen allriskverzekering zijn. De meest afdoende manier om de supermarktbranche te beschermen tegen nieuwkomers is structureel investeren in eigen platformen. Als voorbeeld wordt genoemd Ahold Delhaize, dat via Bol.com zijn online boodschappenwinkel openstelt voor bedrijven uit de non-foodsector.

Bereidheid

ING deed tevens onderzoek naar de bereidheid van Nederlanders om online boodschappen te doen. 40% zegt dat te overwegen, meer dan 40% van deze groep noemt gratis bezorging als belangrijkste voorwaarde om over te stappen, 14% wil snelle bezorging, 18% ziet een soepel bestelproces als randvoorwaarde.

 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken