Connected technologie maakt supermarkt leuker en leerzamer

Connected technologie maakt supermarkt leuker en leerzamer
  • Food-en-retail
  • 10 apr 2018 @ 10:00
  • 11276 x gelezen
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • Marketing

Verpakkingsgigant Smurfit Kappa en shopper marketingbureau ChannelUp hebben gezamenlijk The Store of the Future ontwikkeld. Daarmee komt er meer inspiratie, educatie en interactie naar de supermarkt.

The Store of the Future is nu nog een concept. Een soort van oriëntatie op de jaren die komen gaan. “Dit is niet in 2020 gerealiseerd, maar wel in 2025”, zegt CEO Sander Renkema van ChannelUp.

The Store of the Future bestaat als demonstratiemodel uit een groot beeldscherm met een schap als illustratie. Het koffieschap om precies te zijn. De karakteristiek van dit schap is dat er veel verschillende merken, producten en inhoudsmaten in staan. Die brede variatie is bovendien bedoeld voor een brede waaier aan gebruikers. Er zijn gezinnen die pondspakken huismerk kopen, maar er zijn ook jonge stadsbewoners met cappuccino bovenaan hun boodschappenlijstje.

Snelle zoekfunctie

De crux nu van het hele verhaal is dat The Store of The Future het fysieke koffieschap in de winkel digitaal kan ontsluiten. Dat kan op basis van een snelle zoekfunctie bijvoorbeeld, maar ook op basis van aanvullende informatie of educatie.

Visuele presentatie

Op het beeldscherm heeft dat nu de vorm van een visuele presentatie, waarbij de gebruiker de mogelijkheid heeft om een eigen zoekfunctie te selecteren. Dan worden bijvoorbeeld alleen de koffiepads aangeduid. En niet de pondspakken. Als gebruiker kun je ook andere keuzes maken, voor speciale aanbiedingen, of het geven van meer achtergrondinformatie. Zo kun je als gebruiker informatie ontsluiten over de herkomst van de koffieboon bijvoorbeeld, of het productieproces. Waar het dus op neerkomt, is dat het fysieke schap digitaal connectie maakt met de zoekcriteria van de shopper.

Interface

In de huidige opstelling is het beeldscherm de interface tussen het schap en de shopper, maar uiteindelijk kan dat worden doorvertaald naar een smart glass of smartphone. Op die manier kan de supermarktklant de categorie verkennen op basis van zijn eigen zoekvoorkeuren. Het content managementsysteem weerspiegelt als het ware de keuzes die de shopper zelf maakt, waarbij hij criteria kan selecteren als eigen smaak- of productvoorkeuren (pondspakken of cups bijvoorbeeld), promoties of andere relevante aanbiedingen.

Een uitgebreide toelichting op deze case staat te lezen in de nieuwste Shopper Marketing Update-bijlage van MarketingTribune die vandaag is verschenen. Informatie over abonnementsvormen via deze link.

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken