[interview] De Vergulde Hand anno 1554 vernieuwt sterk merk

[interview] De Vergulde Hand anno 1554 vernieuwt sterk merk
  • Food-en-retail
  • 23 apr 2018 @ 10:39
  • 24186 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenInnovatieMarketing

Zeepmakerij oftewel 'ziederij' De Vergulde Hand werd opgericht in 1554. Het is daarmee het oudste nog bestaande zeepmerk ter wereld. Marketeers Jesse Tingen en Gwen Oudakker vertellen hoe ze dit vlaggenschip op koers houden.

In 1609 kocht Wijnand Pauw het bedrijf van Frederick de Vrij. In 1695 nam de Duitse immigrant Johannes Waltman uit Lüdinghausen de ziederij over van Pauw, waarna de fabriek en het merk lang in de familie bleven. Vanaf 1812 was De Vergulde Hand de laatst overgebleven zeepziederij in Amsterdam. In 1920 werd deze omgedoopt in C.A. Woltman Elpers Zeepfabriek De Vergulde Hand. De Vergulde Hand werd daarna onderdeel  van de Remark Groep van de familie Wouda, die ooit startte met de verkoop van cosmetische producten vanuit de garage en daarmee heel groot werd. Sinds december 2017 is het Wouda-belang verkocht aan Vision Health Care uit België. En is volgens de betrokken marketeers meer dynamiek en innovatie te verwachten in de marketing van dit oeroude en vertrouwde sterke merk.

Mooiste merk

Zij sturen De Vergulde Hand aan vanuit Rogat, een industriewijk naast de A28 bij Meppel waar Remark resideert. We worden ontvangen door brand manager Jesse Tingen en marketing manager Gwen Oudakker, die eerst de blinkend schone ruimte tonen waar het complete Remark-portfolio netjes staat opgesteld. Oudakker, die na haar studie Industrieel Ontwerpen in Delft als marketeer bij P&G, Sara Lee en A. Vogel werkte, is nu verantwoordelijk voor alle Remark-merken. Tingen studeerde Bedrijfskunde in Groningen en werkte hiervoor bij KPN. In Oudakkers werkkamer, waarvan de raampartij wel iets weg heeft van een stuurhut, prijst ze De Vergulde Hand als 'ons mooiste merk'. Waarom eigenlijk, hoe komt dat en hoe hou je zo'n eeuwenoude aanwinst relevant en gewild?


Bijzondere eigenschappen

'De Vergulde Hand heeft volgens onderzoek van GfK een merk awareness van 67 procent onder alle achttienplussers in Nederland. Daarmee scoort het merk als een van de hoogste binnen het Remark-portfolio en bovendien door alle sociale lagen en leeftijden heen', legt Oudakker uit. Het legendarische scheerkuipje en gebruik van merkextenties zoals de kwast en de aluinstick wordt van generatie op generatie doorgegeven.

Byron Sharp

'Als je bovendien kijkt naar de "distinctive assets", zoals beschreven in Byron Sharps "How brands Grow", dan zijn die bij De Vergulde Hand sterk. Unieke eigenschappen zijn volgens Sharp heel belangrijk voor een merk. Wij hebben meer sterke merken binnen Remark met bijzondere eigenschappen... maar ons kuipje van De Vergulde Hand is wat de beugel is voor Grolsch. Dat zeggen althans consumenten. Wij zijn hét scheermerk op gebied van nat scheren met kwast. Daarom is onze positionering dat je voor authentiek en nat scheren De Vergulde Hand gebruikt', vertelt Oudakker.
Collega Tingen schetst de Nederlandse scheermarkt. 'De grote spelers zijn Nivea, dat zich met crèmes en schuim op verzorging en scheren richt; Gillette dat met mesjes en schuim voor technologie en scheren staat en De Vergulde Hand dat met het authentieke natte scheren een unieke propositie inneemt.' Onderscheidende elementen in product en de verpakking zijn de kenmerkende geur, de spiegel in het logo op een gele achtergrond, het lettertype en de kleuren blauw en geel. 'Geel staat van oudsher voor goud. Wij zijn nu in eigen studio bezig met een redesign en merkverfrissingsoperatie, die komende zomer wordt uitgerold. Het vergulde karakter van het merk wordt hierin onderstreept. Ook willen we meer gaan doen met de geur'. Meer informatie hierover volgt over enkele maanden in MarketingTribune print.

Unieke geur

Het team legt uit dat het maken van de scheerzeep en productontwikkeling extern gebeurt, het geheime recept van De Vergulde Hand wordt hiertoe door Remark verstrekt en natuurlijk is er strikt toezicht op de kwaliteit en op bijvoorbeeld de unieke geur. Vergelijkbaar met Coca-Cola dat het recept verstrekt aan de bottelarijen.

Klapmes en zeepkom

Hij bezien intussen met enthousiasme de opkomst van de 'barbiers' in grote steden. Die werken eigenlijk zoals middeleeuwse kappers die zijn afgebeeld op oude reclameborden van De Vergulde Hand. Oudakker: 'De ambachtelijke natte scheerbeurt is weer helemaal "on trend". Je wordt er met een klapmes en zeepkom geschoren. Daar wordt nu makkelijk 40 euro voor neergelegd.'
'Dat mannelijke verwenmoment kun je naar huis brengen. Onze kwast masseert de huid, de zeep trekt goed in en zet de baardhaar recht. Dat is wat anders dan Gillette-gel', knipoogt Tingen.
Oudakker zegt meer in te gaan spelen op de barbier-trend waarbij het ondernemersklimaat dat ze aantrof bij Remark goed helpt. 'Het is hier echt een soort speeltuin voor marketeers, met zulke mooie sterke merken. We ontwikkelen ons gaandeweg van een meer sales gedreven organisatie naar een club waarin ook marketing en innovatie meer geïntegreerd wordt. Voor de Vergulde Hand betekent het dat we dit sterke merk nu echt de 21ste eeuw inleiden. De liefde voor het authentieke natscheren gaan we nog beter uitdrukken.'

Authentiek product

De slogan 'Al 450 jaar trendsetter in scheren' wijkt daarom voor 'Meesterlijk scheren', vertelt Tingen. Een verzorgende lotion met de onmiskenbare geur van Vergulde Hand wordt toegevoegd. Doel is het merk voortaan het hele scheerproces te laten omvatten. Maar het jaar van oorsprong wordt zeker gehandhaafd. Oudakker: 'Anno 1554 impliceert authenticiteit. Voor elke natscheerder bieden wij een authentiek product. Als sterk merk koester je je "distinctive assets", de nieuwe uitstraling en innovatie houden het fris.'
Wordt vervolgd.

tekst: Peter van Woensel Kooy


Marketeers Jesse Tingen (r.) en Gwen Oudakker 

De Vergulde Hand en Remark Groep
De Remark Groep, standplaats Meppel, heeft meer dan 20 a-merken die met name gedistribueerd worden in de drogisterijbranche via ruim 5000 winkels. Sterke merken uit het portfolio zijn naast Nederlands oudste merk De Vergulde Hand onder andere Nestosyl, Daro, Formule W, Vogue Cosmetics, Therme, Jordan, Bio-Oil, Midalgan en Dr Swaab.


Toen in 1954 De Vergulde Hand zijn 400-jarig jubileum vierde, werd door het personeel dit schilderij van David Col aangeboden, waarop het interieur van een ouderwetse Vlaamse barbier was afgebeeld, met vrouwelijk personeel dat het scheermes hanteert. Onderschrift:

'De zachte vrouwenhand

Trekt hier de klanten aan

en de Vergulde Hand

voorkomt dat ze weer gaan.'

(fotografie: PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken