P van pricing: 'Forse groei prijsvariatie Jumbo'

P van pricing: 'Forse groei prijsvariatie Jumbo'
  • Food-en-retail
  • 10 apr 2018 @ 09:18
  • 8470 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingWinkelen

Het aantal producten met drie of vier verschillende prijzen is bij Jumbo sinds begin 2018 fors toegenomen, zo signaleert supermarktapp Hiiper.

Met Hiiper hebben fabrikanten en retailers live inzicht in cijfers over het supermarktschap. De app analyseerde voor Distrifood de prijsstrategie van Jumbo. In juni 2016 bedroeg het aantal producten in de groep met drie prijslijnen nog 458. Op 2 januari 2018 was dit gegroeid naar 568, ontdekte Hiiper. 'Daarna volgde een flinke sprong. Eind maart stond de teller plots op 1540 producten.'

De P van Prijs

Het aantal producten met een prijsverschil bij Jumbo is in absolute zin wel gestegen. Hiiper noteerde er begin dit jaar zo’n 6700. Eind maart had de formule al op ongeveer 7650 producten verschillende prijzen geplakt. Volgens Hiiper golden op dat moment voor 42 procent van het Jumbo-assortiment variërende prijzen. Procentueel is dat de grootste piek sinds de eerste meting van de supermarktapp, juni 2016. Toen was het zelfs 47 procent, alleen destijds waren er amper producten waarvoor drie of vier verschillende prijzen werden gehanteerd. 95 procent van alle producten met variërende prijzen viel juni 2016 in de categorie met twee prijslijnen. In de meting van 27 maart 2018 was dit nog maar 78 procent. Het aandeel met drie prijslijnen is juist gestegen van 5 procent (juni 2016) naar 20 procent eind maart, zo meldt Distrifood.

Vier verschillende prijzen

Het aantal producten met vier verschillende prijzen is weliswaar klein, maar groeit ook fors. Hiiper noteerde op 2 januari 2018 slechts één product in het assortiment met vier verschillende prijzen, aldus het retailvakmedium. 'Bij een meting op 30 januari stonden er al 87 artikelen onder de streep en op 27 maart waren dat er inmiddels 145.'

(bron: Distrifood)

foto: Jumbo vleeswaren kerstimpressie

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken