FrieslandCampina vernieuwt productlijn Optimel - nieuwe foodstrategie

FrieslandCampina vernieuwt productlijn Optimel - nieuwe foodstrategie
  • Food-en-retail
  • 11 apr 2018 @ 15:56
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodInnovatie

Vanwege het suikerreductieprogramma en ontwikkeling van producten met 'enkel onmisbare ingrediënten', heeft FrieslandCampina de receptuur van álle producten van marktleider Optimel aangepast.

'Deze lancering is een mijlpaal voor Optimel en FrieslandCampina', vertelt Marieke Liesting-Noorlag, brandleader bij Optimel aan MarketingTribune. 'We hebben jaren aan de vernieuwde Optimel-receptuur gewerkt. Deze is vanzelfsprekend uitgebreid getest onder Nederlandse consumenten. Zij beoordelen de nieuwe receptuur van onze grootste smaak, de drinkyoghurt Framboos, als lekkerder. Dat is belangrijk, want smaak staat voor ons op de eerste plaats.' 

De aanpassingen in receptuur zijn samen te vatten in ‘minder ingrediënten, meer smaak’. Zo bevat Optimel drinkyoghurt nu meer en mildere magere yoghurt, geen kleurstoffen en alleen nog vruchtensappen van de naamgevende vrucht. Verder bevat het product minder sucralose. Daardoor smaakt Optimel drinkyoghurt nog frisser en lekkerder. Maar ook de andere productgroepen van Optimel zoals kwark, Griekse stijl yoghurt, yoghurt en vla zijn volgens FrieslandCampina verbeterd in lijn met de nieuwe marketingstrategie.

'Met de aanpassingen aan het gehele Optimel-portfolio zet FrieslandCampina in Nederland een grote stap binnen de ambitie om eenvoudigere en puurdere producten met alleen onmisbare ingrediënten aan te bieden. FrieslandCampina werkt de komende jaren onder andere aan suikerreductie en aan producten met minder "onnodige" ingrediënten. Daarmee speelt FrieslandCampina in op de behoeften van de bewuste consument.'

De wijziging in receptuur zal niet ongemerkt gaan en gaat gepaard met een uitgebreide media- en activatiecampagne, belooft Liesting-Noorlag. 'Om consumenten zelf te laten ervaren dat Optimel nu nog lekkerder is, zullen in de komende weken bijna één miljoen gratis proefverpakkingen worden uitgedeeld.'

Optimel is in 1998 gelanceerd en is in de afgelopen twintig jaar uitgegroeid tot een volgens FrieslandCampina 'groot en geliefd merk, waar meer dan 40 procent* van de Nederlandse huishoudens regelmatig van geniet. De producten van Optimel staan bekend om de goede smaak en omdat zij nul procent vet en geen toegevoegde suikers bevatten. Nu lanceert Optimel een verbeterde receptuur voor al haar producten, die is ontwikkeld in lijn met de huidige behoefte van de consument aan een zogenaamd clean label’. De vernieuwde Optimel-producten zijn vanaf nu verkrijgbaar.
(PvWK)

*Bron: GFK Nederland 2018

Infographic van het nieuwe Optimel

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken