'JD.com opent 1.000 supermarkten per dag'
- Food-en-retail
- 18 apr 2018 @ 10:12
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - Winkelen
- 18 apr 2018 @ 10:12
- Redactie Food en Retail
JD.com, het tweede e-commercebedrijf van China, heeft de ambitie om 1.000 supermarkten per dag te openen. Dus niet per maand of week, maar iedere dag opnieuw.
Ook in ons land bestaan er offline ambities bij online spelers (CoolBlue heeft inmiddels 6 ‘échte winkels’), maar in China gelden er andere proporties. JD.com wil de kaas niet van zijn brood laten eten door partijen als Alibaba. En heeft serieuze plannen om en forse vuist maken in de fysieke ruimte. Tegen het einde van volgend jaar moeten er een duizendtal supermarkten per dag open gaan. Dat zijn dan geen eigen vestigingen, maar franchisewinkels die gerund worden door onafhankelijke investeerders.
Arbeidsmigranten
De ambities blijkt vooral in goede smaak te vallen bij arbeidsmigranten. Die willen namelijk weer terug naar de plek van herkomst. 'We krijgen elke dag 50.000 sollicitaties binnen. En die zijn voornamelijk van migranten die weer terug willen naar hun geboortegrond. Wij kunnen voor de financiering zorgen om dat mogelijk te maken', aldus topman Liu Qiangdong van JD.com. Wie een eigen supermarkt (convenience store) runt, kan rekenen op een salaris van omgerekend iets meer dan 1.000 euro per maand.
Miljoen supermarkten
Alles bij elkaar opgeteld, wil JD.com binnen vijf jaar een miljoen supermarkten operationeel hebben. De helft daarvan niet in de grote stad, maar in landelijke regio’s. Die torenhoge ambitie kan vooral worden uitgelegd als tegenoffensief om concurrent Alibaba dwars te bomen. Die heeft aangekondigd tweeduizend offline convenience stores toe te voegen aan de bestaande Hema-winkelketen binnen drie tot vijf jaar.
(HS)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing