Merken Top 100: Marlboro opnieuw de grootste
- Food-en-retail
- 12 apr 2018 @ 10:25
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - WinkelenBrandingMarketing
- 12 apr 2018 @ 10:25
- Redactie Food en Retail
Voor de vierde keer op rij voert Marlboro de Merken Top 100 aan. De totale omzet van de 100 grootste merken stijgt met 2,6 procent ten opzichte van het jaar ervoor.
Dat is de grootste groei in 9 jaar. De Merken Top 100 zet jaarlijks de ontwikkeling van de grootste a-merken in de supermarktbranche op een rijtje. Vakmedium Foodmagazine werkt voor de totstandkoming samen met het onderzoeksbureau IRI. De totale omzet van de Merken Top 100 2017 komt uit op €8,3 miljard, waar de supermarktbranche als geheel in 2017 een omzet van €37,4 miljard noteerde. Voor de derde keer zijn ook de omzetten van Aldi en Lidl verwerkt in de ranglijst, meldt Foodmagazine. ‘De groei van niet alleen Marlboro, maar ook andere tabaksmerken, heeft te maken met prijsstijgingen en accijnzen. Maar er is ook wel degelijk een groei in volume waarneembaar, voor een belangrijk deel als gevolg van kanaalverschuiving’ constateert Sjanny van Beekveld, business insights director bij IRI. ‘Langere openingstijden van supermarkten en populariteit van To Go-achtige concepten zorgen ervoor dat langzaam maar zeker veel wordt ingepikt van petrol en kleine tabakszaken. Een trend die niet te stoppen lijkt. Onlangs maakten bijvoorbeeld ook Kruidvat en Trekpleister bekend te stoppen met tabaksverkoop. Zover is het in het supermarktkanaal nog lang niet. Zij blijven dus profiteren.’
Coca-Cola stijgt naar 2
Coca-Cola stijgt van 3 naar 2 in de Merken Top 100. Het merk verliest in volume licht, maar groeit in waarde. ‘De focus ligt voor een belangrijk deel op Zero, dat hard groeit’, zegt Van Beekveld. Lees hier verder.
(bron: Foodmagazine)
Top-5:
1 Marlboro omzet: €455,5 miljoen
2 Coca-Cola omzet: €298,3 miljoen
3 Campina omzet: €265,5 miljoen
4 Heineken omzet: €263,3 miljoen
5 Camel omzet : €221,9 miljoen
Fotocredit: Luc van Loon on Unsplash
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- merk
- Marlboro
- supermarktkanaal
- Coca-Cola
- Merken Top 100
- supermarktbranche
- Heineken 0.0
- 2017
- business insights
- Sjanny van Beekveld
- openingstijden
- kanaalverschuiving
- supermarkt
- langzaam
- volume
- Merken Top 100
- Philip Morris
- groei
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing