Merken Top 100: Marlboro opnieuw de grootste

Merken Top 100: Marlboro opnieuw de grootste
  • Food-en-retail
  • 12 apr 2018 @ 10:25
  • 15800 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
  • WinkelenBrandingMarketing

Voor de vierde keer op rij voert Marlboro de Merken Top 100 aan. De totale omzet van de 100 grootste merken stijgt met 2,6 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

Dat is de grootste groei in 9 jaar. De Merken Top 100 zet jaarlijks de ontwikkeling van de grootste a-merken in de supermarktbranche op een rijtje. Vakmedium Foodmagazine werkt voor de totstandkoming samen met het onderzoeksbureau IRI. De totale omzet van de Merken Top 100 2017 komt uit op €8,3 miljard, waar de supermarktbranche als geheel in 2017 een omzet van €37,4 miljard noteerde. Voor de derde keer zijn ook de omzetten van Aldi en Lidl verwerkt in de ranglijst, meldt Foodmagazine. ‘De groei van niet alleen Marlboro, maar ook andere tabaksmerken, heeft te maken met prijsstijgingen en accijnzen. Maar er is ook wel degelijk een groei in volume waarneembaar, voor een belangrijk deel als gevolg van kanaalverschuiving’ constateert Sjanny van Beekveld, business insights director bij IRI. ‘Langere openingstijden van supermarkten en populariteit van To Go-achtige concepten zorgen ervoor dat langzaam maar zeker veel wordt ingepikt van petrol en kleine tabakszaken. Een trend die niet te stoppen lijkt. Onlangs maakten bijvoorbeeld ook Kruidvat en Trekpleister bekend te stoppen met tabaksverkoop. Zover is het in het supermarktkanaal nog lang niet. Zij blijven dus profiteren.’

Coca-Cola stijgt naar 2
Coca-Cola stijgt van 3 naar 2 in de Merken Top 100. Het merk verliest in volume licht, maar groeit in waarde. ‘De focus ligt voor een belangrijk deel op Zero, dat hard groeit’, zegt Van Beekveld. Lees hier verder.
(bron: Foodmagazine)

Top-5:

1 Marlboro omzet: €455,5  miljoen

2 Coca-Cola omzet: €298,3 miljoen

3 Campina omzet: €265,5 miljoen

4 Heineken omzet: €263,3 miljoen

5 Camel omzet : €221,9 miljoen

Fotocredit: Luc van Loon on Unsplash


Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken