Nederlander spendeert krap half uur aan avondeten

Nederlander spendeert krap half uur aan avondeten
  • Food-en-retail
  • 30 apr 2018 @ 10:08
  • 10397 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • FoodOnderzoek

Vanaf volgende week liggen er bij AH 72 nieuwe kant en klaar-maaltijden en 73 worden er verbeterd. Hiermee speelt de retailketen in op het feit dat Nederlanders steeds minder tijd nemen om te koken maar toch een gezond en vers maal willen.

'We hebben steeds minder tijd om te koken maar willen tóch dagelijks verse en smakelijke maaltijden op tafel zetten. Een krap half uur per dag koken lijkt de maatstaf te worden in Nederlandse huishoudens. Stonden we in 1997 38 minuten in de keuken, in 2017 besteden we nog maar 28 minuten aan het bereiden van de dagelijkse maaltijd. En het bijzondere hieraan is: we wíllen niet per se korter in de keuken staan. Het is voornamelijk omdat het kàn', verwijst Albert Heijn naar een artikel in NRC Next van 13 april j.l.. 'Met de introductie van 72 nieuwe, 73 verbeterde koelverse maaltijden én 33 nieuwe salades wil AH inspelen op deze behoefte om 'eindeloos te variëren met verse én tijdbesparende producten.'
 


De nieuwste innovaties door AH in het koelverse maaltijd- en saladeschap op een rij:

* Ruim 100 nieuwe verse producten: 72 nieuwe maaltijden, 73 verbeterde maaltijden, 33 nieuwe salades en 3 nieuwe pureersoepen.
* Vermindering van de verpakkingen bij bereide maaltijden met 15%.
* Forse suikerreductie: op jaarbasis 30 miljoen suikerklontjes minder door verbeterde receptuur koelverse kant-en-klaar maaltijden.
* Vermelding van de hoeveelheid groenten op de voorkant van de koelverse maaltijden.
* AH Kleintjes - zakjes sla van 50 gram - om voedselverspilling tegen te gaan.

Marit van Egmond, directeur merchandising & sourcing over de vernieuwingen: 'Wij geloven dat lekker vers eten bijdraagt aan een beter leven voor iedereen. Soms ontbreekt het aan inspiratie of tijd om alles zelf te bedenken en te maken. En daar kunnen wij een rol in spelen. Door, samen met onze leveranciers, vernieuwende en verrassende producten aan te bieden waarin een flinke portie groenten is verwerkt.' Vanaf vandaag is het aangevulde en verbeterde assortiment koelverse maaltijden te vinden in de winkel, het nieuwe saladeassortiment en de nieuwe pureersoepen zijn vanaf 7 mei verkrijgbaar.

30 miljoen minder suikerklontjes
‘Niet lekker, niet vers, te zout of juist te veel suiker’. Dit is slechts een greep uit veel gehoorde reacties als het over kant-en-klaar maaltijden gaat. Dit imago is volgens AH inmiddels behoorlijk achterhaald, aangezien er veel is veranderd sinds de eerste koelverse kant-en-klare maaltijd zijn intrede deed in Nederland. 'Met de introductie van ruim 70 nieuwe maaltijden en een verbeterde receptuur van nog eens ruim 70 maaltijden bewijst Albert Heijn dat vooraf bereide maaltijden vers en net zo lekker kunnen zijn als zelfgemaakt. Van hippe maaltijden in een pot en verrassende combinaties van warme en koude componenten die samen een compleet gerecht vormen tot groentebodem-quiches. Alles vers bereid, met minder suiker - 30 miljoen minder suikerklontjes op jaarbasis - en veel groente. Om klanten te helpen de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten te eten, staat het grammage groente duidelijk op de voorkant van de verpakking vermeld. Ook is kritisch gekeken naar de hoeveelheid verpakkingsmateriaal. Die is met 15% verminderd. De nieuwe en verbeterde maaltijden liggen vanaf nu in de winkel.'

Stel zelf je favoriete supersalade samen
Albert Heijn probeert het eten van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groente makkelijker te maken door steeds weer vernieuwende versproducten te introduceren. Er zijn maar weinig gerechten waar je zoveel kanten mee op kunt als salades. Bomvol vezels en vitaminen die zorgen voor een verzadigd gevoel. Vanaf 7 mei biedt het saladeschap bij Albert Heijn in één oogopslag talloze mogelijkheden om te variëren en zelf een rijke salade te maken. Kies uit het gevarieerde aanbod slasoorten. Vervolgens kun je los met een groot aantal nieuwe toppings, waaronder knapperige rauwkost, gegrilde groenten, zadenmixen, olijven en nieuwe koelverse dressings zoals komkommer, wortel en framboos met minimaal 30% groente of fruit. En omdat je soms maar een beetje sla nodig hebt, bijvoorbeeld voor op de boterham of de pizza, zijn er vanaf volgende week ook zakjes met 50 gram sla verkrijgbaar.
 
Albert Heijn vult dagelijks 5 miljoen borden en wil daarbij klanten inspireren om lekkere, gezonde keuzes te maken door steeds weer vernieuwende versproducten te introduceren. Een mooi voorbeeld hiervan is de AH verse pureersoep die dit jaar zelfs de Jaarprijs Goede Voeding won. Daarom komen daar vanaf 7 mei nieuwe smaken bij: broccoli-spinazie, zoete aardappel- koriander en rode biet- appel.
(PvWK)

Beeld boven: Vita Marija Murenaite op Unsplash


Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken