Restaurants balen van kortingsacties

Restaurants balen van kortingsacties
  • Food-en-retail
  • 19 apr 2018 @ 11:38
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Food

Uit onderzoek van horecavakblad Misset Horeca onder ruim 300 restaurants in het top- en middensegment, blijkt dat zij balen van kortingsactiesacties als de Restaurantweek, Iens Korting en AH '2 Halen 1 Betalen', maar zich gedwongen voelen eraan mee te doen.

Het liefst willen ze er daarom vanaf. De deelnemers aan het onderzoek -en aan de kortingsacties- doen hun beklag over de hoge kosten en over het 'foute' publiek dat op de kortingen afkomt. Behalve de korting die ze hun gasten geven, moeten de restaurants betalen om mee te doen aan de acties. Per gereserveerde stoel brengen de organisatoren 1 tot 2,50 euro commissie in rekening.  Te veel, vindt volgens Misset 75% van de restauranthouders, maar zitten in de tang. 

Spaaracties romen marge af

Restaurants proberen nog wat aan de acties te verdienen door goedkopere ingrediënten te gebruiken, scherper in te kopen en extra drankjes of gangen te verkopen, zo blijkt uit de enquête. Het Parool inventariseerde als bekendste actieweken de Restaurantweek, de Heerlijk10Daagse en Dining with the Stars (korting bij restaurants met Michelinsterren). Albert Heijn en Iens komen later dit jaar ook weer met hun populaire spaaractie voor een gratis tweede menu. Inmiddels zijn er tientallen (lokale) restaurantweken.
(PvWK, bronnen: Misset Horeca en Het Parool)

credit foto boven: Brooke Lark on Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken