Spaanse familiebedrijf Diego Zamora lanceert Licor 43 Baristo

Spaanse familiebedrijf Diego Zamora lanceert  Licor 43 Baristo
  • Food-en-retail
  • 26 apr 2018 @ 14:36
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • InnovatieMarketing

Het Spaanse familiebedrijf Diego Zamora speelt in op de groeiende populariteit van koffie met haar nieuwste innovatie: Licor 43 Baristo. Dit betreft een 'revolutionaire likeur gemaakt met zeldzame koffie van de Canarische Eilanden.'

Deze tweede innovatie sinds de jaren ’60 brengt ons een complexe en elegante likeur met een verrassende smaak, anders dan de bekende koffielikeuren, meldt Diego Zamora trots. 'Bereid met de zeldzame en karakteristieke koffiebonen van de Canarische Eilanden, waar één van laatste plantages van Europa ligt. De likeur is vanaf nu verkrijgbaar in Nederland.' 

Van koffieboon tot digestief

Koffie wordt steeds populairder, signaleren de Spanjolen. 'De talloze zetmethoden en variatie aan boonsoorten bieden ons tegenwoordig een ruim pallet aan keuzes. Maar aan de bar ontbreekt diversiteit als gaat om koffie. Licor 43 combineert daarom het beste van deze twee werelden in Licor 43 Baristo: een diepdonkere likeur, met de smaak en geur van koffiebonen uit Gran Canaria. Een zeldzame Canarische koffieboon vormt de basis van deze bijzondere innovatie. De likeur wordt gemaakt door de ingrediënten van Licor 43 Original in een vernieuwde samenstelling te combineren met deze kenmerkende koffiebonen. De bonen worden in alcohol gelegd, zodat de smaak van de bonen wordt onttrokken. Deze infusie wordt opgenomen in de likeur. De combinatie van de boneninfusie en de vernieuwde samenstelling van de ingrediënten van Licor 43 Original, geven een robuuste en sterke koffiesmaak aan de nieuwkomer. Door dit proces heeft Licor 43 Baristo een heldere, donkere gouden kleur en een lichte structuur.'

De onontdekte koffieplantage van Gran Canaria

Diego Zamora ontdekte een van de laatste koffieplantages in Europa, in de Agaete vallei gelegen op het Spaanse eiland Gran Canaria. Door het warme klimaat van de Canarische eilanden is deze vallei bij uitstek geschikt voor het telen van koffie. 'Lokale koffieboeren, met jarenlange ervaring verbouwen hier op zeer kleine schaal de lekkerste koffiebonen. De vulkanische ondergrond en de bananen-, mango- en papayabomen die de koffieplantage omringen, geven deze karakteristieke bonen een intens rijke smaak, bepaald door tonen van chocolade, rijp fruit en noten. Het merk eert met de lancering van deze nieuwe likeur, de ambacht van het verbouwen en serveren van de perfecte koffie.' Licor 43 Baristo ontleent haar naam dan ook aan de barista; de expert en artiest op het gebied van het bereiden van koffie. 

Jeroen Veldkamp, koffie professional en tweevoudig Nederlands Kampioen Barista: 'De koffieplantage van Gran Canaria is een vreemde eend in de bijt vergeleken met de meeste koffieplantages. Normaal wordt koffie verbouwd in een tropische omgeving vanaf 800 meter boven zeeniveau. De Agaete vallei van Gran Canaria ligt op 400 meter hoogte en de koffiebonen worden verbouwd op vulkanische grond. Het klimaat is vochtig en er valt veel regen, maar de warmte van de zon blijft steken onder de fruitbomen, die als een schaduw over de koffieplanten hangen. Hierdoor is de smaak van de bonen bijzonder lekker. De infusie van de bonen in de likeur, zorgt voor een unieke koffiebeleving.'     

Sombremesa

Licor 43 Baristo speelt in op de Spaanse variant van natafelen, stellen de makers: 'de sombremesa, het Spaanse natafelritueel dat bekend staat om het nagenieten van het diner en het gezelschap onder begeleiding van een smaakvol digestief. Voor de perfect serve van de Licor 43 Baristo schenk je de likeur, na het eten, in een met ijs gevuld (Tumbler)glas.'

Art Deco

Naast de drank, is ook de fles van Licor 43 Baristo als kunstwerk te zien. Deze fles, vormgegeven in een zwart en gouden art-deco stijl, is geïnspireerd op de decoratie van de klassieke Mediterrane cafés en de donkere kleuren van koffie. Het vertaalt hiermee het bijzondere karakter en de diepe kleur van de likeur.
(PvWK)

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken