Topdesigner Mat Bogust op komend Live!-event

Topdesigner Mat Bogust op komend Live!-event
  • Food-en-retail
  • 4 apr 2018 @ 11:00
  • 12354 x gelezen
  • Link
  • Hugo Schrameyer
  • Instore marketing

Uitgeverij BBP Media en het ISMI organiseren vier keer per jaar een Shopper Marketing Update Live!-event, waarvan de eerstvolgende editie staat gepland voor dinsdagmiddag 10 april. Het event wordt gehouden tijdens de verpakkingsbeurs Packaging Innovations in de Jaarbeurs in Utrecht.

Vier sprekers staan er op het programma, waaronder topdesigner Mat Bogust. Hij komt nu niet bepaald van naast de deur, maar uit Nieuw-Zeeland nota bene. Wat hij op het event vooral duidelijk wil maken, is dat ontwerpers, maar ook shopper marketeers, niet in hun comfortzone moeten blijven hangen met alledaagse ontwerpen. Mat Bogust van ontwerpbureau THINK Packaging gaat uitgebreid in op deze uitdaging. Vandaag een interview met hem, komende dagen de andere inleiders: Lex de Vries (Sales Director DisplaysSmurfit Kappa Zedek), Pablo van Gastel (Nu:Amsterdam) en Martin de Munnik (directeur neuromarketingbureau Neurensics)

Wat is voor jou de belangrijkste verpakkingstrend van dit moment?
Mat Bogust: “Ik denk dat pure eenvoud en tastbaarheid twee sterke trends zijn voor dit jaar. En ook de unboxing-experience is een belangrijke focus op dit moment. Ik bedoel, wie houdt er nu niet van om perfect passende inserts te openen, trekbandjes los te peuteren of een meervoudig openproces te ontrafelen om een product uit te pakken? Topmerken zullen zich vooral focussen op doordachte productvormen, artwork en materialen. Hebben ze daar geen aandacht voor, dan is het eigenlijk de plicht om die aandacht toch te ontwikkelen.”

Is er voldoende bekendheid met de communicatiekracht van verpakkingen?
“Een kort antwoord: ‘ja’. Tegelijkertijd is ook te zien dat veel merken deze communicatiekracht vooral inzetten als een soort ‘make up’ voor bestaande verpakkingen. Onder het mom: ‘zo werkt het toch ook?’. Die instelling is zeker niet voldoende. Het is ouderwets en ik kan zo’n schijnoplossing op een kilometer afstand herkennen.”

Hebben shopper marketeers of trade marketeers voldoende betrokkenheid bij het ontwerp van verpakkingen?
“Veel kleinere, meer wendbare merken leveren prima prestaties in hun categorie door superopvallende killer-designs. Vooral dankzij jonge, enthousiaste ondernemers en marketeers, denk ik. Ondernemers en marketeers kunnen wel degelijk invloed hebben op de verpakking.”

Welke verpakkingsfouten worden er nog gemaakt?
“Een attitude van  ‘dat komt wel goed’ en het blijven vastlopen in het produceren van sh*t-verpakkingen.”

Is Nieuw-Zeeland een ideale uitvalsbasis voor een verpakkingsexpert?
“Nou, eeh… ik denk het wel. Deze uitvalsbasis heeft me bekend gemaakt in Nederland en in de rest van de wereld – behoorlijk gek eigenlijk.”

Ga je ook zelf rondkijken op de verpakkingsbeurs? Wat hoop je tegen te komen?
“Tuurlijk ga ik rondkijken. Ik hoop gelijkgestemde mensen tegen te komen,  maar ook opmerkelijke innovaties en mogelijkheden om het aantal connecties en werkrelaties uit te breiden. Voor wie me tegenkomt: zeg even ‘hallo’ of kom met een andere leuke Nederlandse begroeting. Zal die woorden proberen te leren, dus probeer me niet te dollen met scheldwoorden!”

Lezers van MarketingTribune/Food & Retail kunnen zich aanmelden via deze link.

 


Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken