[interview] AH presenteert toekomstverkenning 'Appie Tomorrow'
- Food-en-retail
- 30 mei 2018 @ 09:15
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenMarketingInterview
- 30 mei 2018 @ 09:15
- Peter van Woensel Kooy
Met het nieuwe boek 'Appie Tomorrow - Alle ingrediënten voor een beter leven in 2025' gaat Albert Heijn in gesprek met het publiek en stakeholders. MarketingTribune spreekt AH ceo Wouter Kolk en auteur Rupert Parker Brady.
Het boek gaat over relevante maatschappelijke thema's voor Nederland en voor de foodretail. Het boek is vanaf heden in Nederland en België te koop bij geselecteerde boekhandels en online platforms, waaronder bol.com en managementboek.nl. Op vrijdag 18 mei 2018 werd het boek gelanceerd bij Scheltema Boekverkopers op het Rokin te Amsterdam. Met het boek Appie Tomorrow wil Albert Heijn een toekomstverkenning presenteren van hoe op weg naar 2025 de foodretailwereld gaat veranderen. In het boek worden zes thema's belicht waar, naast de Albert Heijn directie, vooral buitenstaanders zoals trendwatchers, leveranciers, ondernemers, start-ups en professoren hun visie op geven en vrijuit nadenken over trends en ontwikkelingen. De thema's zijn: Duurzame samenleving, In verbinding met de klant, Technologie en data, Werk van de toekomst, Voeding van de toekomst en Winkelen in de toekomst.
Beperkt houdbaar
Wouter Kolk, ceo Albert Heijn en lid Raad van Bestuur Ahold Delhaize: 'Dit boek is geen blauwdruk, maar een inspiratiedocument met een beperkte houdbaarheid, laten we zeggen tot 31 december 2025.' Wat het boek volgens hem zo bijzonder maakt is dat Albert Heijn het boek in co-creatie met klanten, relaties en stakeholders heeft gemaakt. 'Natuurlijk hebben we als foodretailer duidelijke opvattingen over hoe we ons willen ontwikkelen en onze klant blijven verrassen. Maar we hebben zeker niet de waarheid in pacht, dus zoeken we steeds nadrukkelijker de verbinding.'
Must voor marketeers
Auteur Rupert Parker Brady,Directeur Retaildenkers, oud-hoofdredacteur MarketingTribune, retailexpert en vast columnist op MT's platform Food&Retail is trots op het resultaat. Wij stellen hem zes aanvullende vragen.
1. Rupert, kun je vertellen hoe je betrokken raakte bij boek Appie Tomorrow? Wat is je rol?
'Ik werd door Wouter Kolk, ceo Albert Heijn, rechtstreeks benaderd tijdens een kopje koffie bij Winkel op de Noordermarkt. Hij was bezig met de organisatie van het jubileumsymposium Alle ingrediënten voor een beter leven voor iedereen, dat op 5 juli 2017 werd gehouden. Daarvoor werden 300 externe relaties en stakeholders van Albert Heijn uitgenodigd om mee te denken over de toekomst. Het was spannend voor ze om zich zo kwetsbaar op te stellen. Mijn rol was om naar aanleiding van het strategische thema '2025' een boek te maken over de toekomst van food en foodretail. Ik kreeg carte blanche om het concept geheel naar eigen inzicht in te vullen, en de vormgever te kiezen. Het moest -en dat wilde ik zelf trouwens ook niet- geen corporate, blauw handboek toekomst worden. Ook hier wilde AH zichzelf uitdagen en uit de comfort zone treden.'
2. Waarover gaat de kern van het boek en voor wie is het?
'De kern van het boek is dat aan de hand van zes thema's (voeding, technologie en data, duurzame samenleving, winkelen, werk en verbinden met klanten, red.) door mij werd uitgezocht wat er de komende zeven jaar allemaal in de wereld van food en foodretail gaat gebeuren. Daarbij liet ik enerzijds externe mensen die ook kritisch zijn op Appie en de zes directieleden aan het woord; anderzijds toonde ik aan de hand van voorbeelden hoe Albert Heijn zich op dit moment voorbereidt op de toekomst.'
3. Welke uitkomsten of noviteiten in AT zijn voor jou belangrijk nieuws?
'Dat wat we verwachten dat in 2025 realiteit zal zijn, waarschijnlijk al eerder zichtbaar zal zijn in onze samenleving en bij bedrijven als Albert Heijn. Dat het ook voor een groot miljardenbedrijf als Appie ontzettend moeilijk is om goed te anticiperen op ontwikkelingen en consumententrends. Dat de marktleider alleen maar toekomstbestendig kan worden en blijven, mits het nadrukkelijk de samenwerking met alle stakeholders in de samenleving op zoekt, en niet langer in de ivoren toren vanuit een misplaatste arrogantie denkt te weten hoe het moet. Het ministerie van Food moet zich open stellen en de dialoog aan gaan wil het voorop blijven lopen.'
4. In Engeland zie je momenteel dat door fusies de grootsten in het retaillandschap zich vooral willen onderscheiden met prijsbeukerij. AH is in Nederland als marktleider juist een toonbeeld van het leveren van toegevoegde waarde. Blijft dat zo, denk je?
'Dat blijft zo, zolang er aan de andere kant van het spectrum in de Nederland prijsbeukers zijn -Aldi en Lidl- en partijen die claimen de grootste te zijn met de laagste prijzen -Jumbo-. Los van toegevoegde waarde op het gebied van assortiment, service, huismerken, vernieuwing, gemak en beleving, moet Albert Heijn wel prijs competitief ten opzichte van Jumbo en Lidl blijven. Dat doen ze met het huismerk Basic.'
5. Albert Heijn denkt erover om in samenwerking met andere partijen actief te worden met warme kant-en-klaarmaaltijden voor thuis. Goed idee?
'Top idee. Het is de vraag of Albert Heijn dit zelf ontwikkelt via AH.nl of een samenwerking aangaat met UberEats, Foodora of een van de andere partijen. Experimenteren luidt het devies.
6. Waar is het boek te krijgen en waarom moet de marketeer het lezen?
'Het boek is overal verkrijgbaar, dus ook bij Bol.com en Managementboek.nl
De marketeer moet het lezen om te begrijpen hoe organisaties zich kunnen voorbereiden op de toekomst vanuit technologische ontwikkelingen en consumententrends. Ook marketeers in de non-food.'
(PvWK)
AH ceo Wouter Kolk (links) en auteur Rupert Parker Brady
(foto: Twinkle)
Bibliografische gegevens
Titel: Appie Tomorrow
Ondertitel: Alle ingrediënten voor een beter leven in 2025
Auteur: Rupert Parker Brady
Uitgever: Het Boekenschap
Prijs: € 27,50 (incl. 6% btw)
Prijs e-book: € 19,99 (incl. 21% btw)
ISBN 9789492723123
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- foodretailer
- ceo
- Albert Heijn
- visie
- Appie Tomorrow
- boek
- AH
- Raad van Bestuur
- Rupert Parker Brady
- waarheid
- klant
- Appie Today
- retail
- Ahold Delhaize
- Wouter Kolk
- marketeers
- verbinding
- verrassen
- pacht
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing