Faillissement Boost-tak leidt tot verbijstering

Faillissement Boost-tak leidt tot verbijstering
  • Food-en-retail
  • 2 mei 2018 @ 11:54
  • 13870 x gelezen
  • Link
  • Hugo Schrameyer
  • Activatie

Het faillissement van de divisie Shopper Marketing Nederland binnen de Boost Group Holding kwam voor ex-managers niet onverwacht, maar heeft toch ook tot verbijstering geleid.

Vorige week woensdag werd het definitieve oordeel geveld. Die dag werd The Promotion Company Holding in Nieuwkuijk, die daarvoor bekend stond als de Nederlandse Shopper Marketing-divisie van Boost Group Holding, door de rechtbank failliet verklaard. Verschillende ex-functionarissen geven nu te kennen dat het einde van deze divisie absoluut niet nodig was geweest. ‘Hoe krijg je het voor elkaar om een topbedrijf met op het hoogtepunt zeventig man in dienst onderuit te laten gaan?’, zegt één van die ex-medewerkers, die volstrekt anoniem wil blijven.

Externe financiering

Uit reacties van verschillende functionarissen komt het beeld naar voren van een strikt door Duitse en Oostenrijkse aandeelhouders geleid bedrijf. ‘Er werd gedacht dat Nederlandse activaties 1:1 kon worden doorvertaald naar andere Europese landen. Zo werkt dat natuurlijk niet. De Nederlandse retail steekt anders in elkaar dan de buitenlandse. Toen dat niet automatisch tot succes leidde, werd het toezicht nog verder aangehaald, met als gevolg dat elk initiatief werd kapot gereguleerd’, stelt een anonieme bron, die er verder nog aan toevoegt dat de Holding fors steunt op externe financiering. ‘Als je maandelijks veel bankrente hebt te betalen, dan trekt dat een zwaar spoor op je operationele mogelijkheden.’

Brenda van der Boom, Marketing & Communication Manager van de Nederlandse Boost Group Holding-divisie, zegt in een reactie zich niet te herkennen in die opmerking. ‘We waren hier in Nederland verantwoordelijk voor eigen initiatieven en hebben een Benelux-strategie gevoerd, waarbij de nadruk lag op activaties in eigen land.’

Ruzie

Ook wordt er gesproken over onenigheid in de top van het bedrijf, waarbij managementleden tot in de rechtszaal hun gelijk probeerden te bevechten. Deze bonje, de moeilijke werkverhouding met de Zwitserse/Duitse aandeelhouders en de zware last van de externe financiering heeft de Shopper Activatie-divisie absoluut geen goed gedaan. Tijdens de hoogtijdagen werkten er circa zestig tot zeventig mensen bij deze divisie, waarvan er vlak voor het faillissement nog maar zeven over waren. Afgelopen vijf jaar zouden er meer dan tien directieleden met ruzie zijn vertrokken.

Jumbo

Eén van de zwaarste klappen kreeg Boost in 2015 te verwerken, toen Shopper Marketing Nederland afscheid moest nemen van Jumbo als klant. ‘Omdat er zwaar werd gesteund op externe financiering konden we niet zo diep gaan als collega-bedrijven’, stelt een anonieme bron. Ook in die opmerking kan Brenda van der Boom zich niet herkennen: ‘Dat we niet zo diep konden gaan als de andere bureaus in de deal met Jumbo is niet  correct. Op het laatste moment was het verschil vrijwel nihil gaf Jumbo destijds  aan in de laatste gesprekken maar toch hebben ze gekozen voor de andere partijen.’

Resterende klanten

Wat er gebeurt met resterende klanten, waaronder FrieslandCampina, Philips en Mondelēz, is nog onduidelijk. Uit reacties van collega-activatiebureaus valt op te tekenen dat de kaarten nu opnieuw geschud gaan worden. Nu het faillissement is uitgesproken, zullen klanten op zoek gaan naar nieuwe partijen.

Reactie

Brenda van der Boom wil in een reactie vooral benadrukken dat het faillissement de divisie Shopper Marketing Nederland betreft. In 2012 werd die aan de holding toegevoegd. ‘In de jaren na deze acquisitie nam de Shopper Marketing business jaar na jaar af. Na het verlies van Jumbo Supermarkten als klant in 2015, zijn we er de afgelopen twee jaar niet in geslaagd om het marktaandeel terug te winnen in de Nederlandse markt en hiermee stabiel en winstgevend te zijn.’

Het is uiteraard ontzettend triest voor de direct betrokkenen en andere belanghebbenden, maar daarbij geldt tevens de deze activiteit een aandeel had van minder dan vier procent in de totale omzet. ‘Ik werk hier nu sinds 2004, heb dus ondertussen een behoorlijke track record, maar ik herken me niet in de reacties van ex-functionarissen zoals nu wordt geschetst. Dat het Nederlandse management geen speelruimte werd gegund door de Duits/Zwitserse aandeelhouders is niet mijn observatie. Als een divisie niet presteert zoals werd verwacht, dan is het logisch dat het toezicht wat verder wordt aangehaald, maar in de dagelijkse business en contact met klanten was er wel degelijk ruimte voor eigen initiatief.’

Geen impact        

Nu afscheid is genomen van Shopper Marketing Nederland wil Boost Group zich volop concentreren op de divisies Collectibles en Loyalty. In Nederland werken daarbij in totaal 83 mensen werken. Brenda van der Boom benadrukt daarbij dat het recente faillissement geen enkele impact heeft op die werkmaatschappijen. ‘We zijn druk bezig met het uitrollen van nieuwe Kids Collectibles-campagnes in Slovenië, Zwitserland, Rusland en Wit-Rusland. Ook de Loyalty-divisie functioneert prima en is geoptimaliseerd voor de ecommerce-actualiteit. We zijn dus nog volop actief. Het beeld dat het slecht zou gaan met de twee andere werkmaatschappijen is dus gewoon niet waar.” 

 


Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken