[video] Hema deelt verhalen fans
- Food-en-retail
- 15 mei 2018 @ 11:05
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenMarketingCommunicatie
- 15 mei 2018 @ 11:05
- Peter van Woensel Kooy
Vandaag onthult retailmerk de Hema de campagne ‘Hema-kwaliteiten’: een 360-campagne over en voor haar fans. Hier de marketing rationale en het resultaat op video.
Al meer dan 90 jaar is het merk een begrip voor de Nederlandse consument, stelt Hema tevreden vast. Dat gevoel is nu verbeeld, melden de betrokken creatieven. 'Het creatieve bureau Sweet en Halal hebben de handen ineengeslagen om op zoek te gaan naar de echte verhalen van Hema fans en deze te vertellen. Daarmee willen ze onder de aandacht brengen dat Hema op verschillende manieren een integraal onderdeel van de Nederlandse samenleving is. Er worden 100 individuele verhalen gedeeld, beginnende met 37 portretten, waarmee de boodschap "Hema is voor iedereen" tot leven gebracht wordt. De campagne begint vandaag met een TVC van 25-seconden en vier langere verhalen. Daarna volgt elke week een nieuw portret.'
Een speciaal onderzoeksteam heeft deze verhalen gevonden, via oa. sociale media, focusgroepen of oude brieven uit de archieven van Hema, en nu worden ze onder de loep gelegd. Er zijn geen scripts of verborgen agenda's. De verhalen zijn niet alleen ongecensureerd, maar worden ook verteld op een manier die bij de boodschap hoort. Een team met artiesten, regisseurs en animators zoals Johan Kramer, Andreas Pasvantis, From Form, Maria Walnut en Lieke Janssen hebben voor elk verhaal een persoonlijk format gecreëerd. Alle films hebben een eigen stijl en expressie, die hoort bij de diversiteit en verschillende karakters van de fans.
'Het idee achter de campagne en de uitvoering ervan zijn het resultaat van een jarenlange relatie tussen de drie betrokken partijen. Omdat er geen officiële briefing of pitch was, staat creatief samenwerken op alle vlakken echt centraal bij deze campagne', aldus het creatieve team.
Ferry Buitenhuis, manager Marketing Campaigns, bij de Hema: 'Bij Hema doen we er alles aan om het dagelijks leven van onze klanten makkelijker en leuker te maken. Deze boodschap willen we niet alleen overbrengen, maar ook eer aandoen. ‘Hema-kwaliteiten’ is de manifestatie van creatief samenwerken. Dit doen we niet alleen met onze creatieve partners en productiepartners, maar misschien nog wel belangrijker, ook met onze fans.'
Bureau Sweet voegt hieraan toe: 'Bij alle aspecten van dit project hebben we laten zien dat we afwijken van het model van traditionele bureaus. Het beste voorbeeld hiervan is onze langdurige relatie, waardoor we goed konden samenwerken om een campagneoverzicht te maken. Bovendien hebben we op een organische manier een merkteam met gelijkgestemde mensen opgezet, die in een traditioneel team een rol als "klant", "creative" of "productie" zouden hebben. We hebben de grenzen en beperkingen van deze categorieën weggenomen, en daardoor kon iedereen fungeren als creatieve partner en konden we echt samenwerken bij elk aspect van het werk.'
(PvWK)
------------------------------------------------------------------------------------------------
Credits TVC
Met dank aan:
Opdrachtgever: Hema
Verantwoordelijk bij Hema: Ferry Buitenhuis, Bianca Koot
Concept bureau Sweet; Tanja Soeter, Judith Kampman
M.m.v. Hans van Nood, Remy Kurpershoek
Concept uitwerking door bureaus Sweet en Halal
Productie: Halal Regie: Johan Kramer / Andreas Pasvantis (Halal) / Lieve Eek
D.o.p: Tim Kerbosch / Douwe Hennink / Pauline Skoreng
Uitvoerend producent: Christel Hofstee
Producenten: Francine van der Lee/ Judith Engels
Bewerking: Annelien van Wijnbergen / Kapsalon
Grading: Joppo/ De Grot
Muziek: Sizzer
Geluid: HaaiFaaiDeluxe
Animaties: From Form, Maria Walnut, Lieke Janssen
Foto boven: beeld uit winkel Hema Frankrijk.
In komende (print) MT een groot artikel over Hema's marketing in het buitenland. Don't miss out!
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Andreas Pasvantis
- Bianca Koot
- contentmarketing
- Lieve Eek
- Ferry Buitenhuis
- uitwerking
- Remy Kurpershoek
- Johan Kramer
- creatie
- Sweet
- bureau
- klant
- Halal
- Tim Kerbosch
- storytelling
- Hans van Nood
- Tanja Soeter
- Judith Kampman
- Hema
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing