Hema in Belgische handen

Hema in Belgische handen
  • Food-en-retail
  • 9 mei 2018 @ 08:27
  • 22020 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • WinkelenVerkoopMarketing

Warenhuisketen de Hema komt zo goed als zeker in Belgische handen. De Brusselse investeerder Core Equity Holding is dicht bij een akkoord over de aankoop. 'Hema wordt Bema', zo klinkt het al in de winkels.

Dit retailnieuws bevestigen vier bronnen in de financiële sector en de retailbranche aan De Telegraaf. Volgens twee bronnen zou er al een mondeling akkoord op hoofdlijnen zijn. De anderen zeggen dat het nog wel een paar weken kan duren voor er een handtekening wordt gezet. De voormalige Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam zou zo Belgisch worden: de Bema. Het afgelopen decenium kwam wel meer Nederlands erfgoed in Belgische handen, zoals media. De verkoop van Hema verliep aanvankelijk stroef. De overgebleven potentiële kopers zouden vraagtekens bij de kracht van het herstel van de winkelketen hebben geplaatst. 'Zij vonden dat de verkoper te rooskleurige prognoses afgeeft en daardoor een te hoge prijs vraagt', aldus het FDEr werd gesputterd, meldde MT. Hema wil nog niet reageren op het overnamenieuws.

13 miljoen tompoezen

De warenhuisketen, die voornamelijk handelt in huismerk van bekend en herkenbaar eigen design, aangevuld met vers food, had jarenlang last van een forse schuldenlast. Met een nieuwe Belgische eigenaar komt een einde aan een volgens Hema-watchers jarenlang ongelukkig huwelijk met de huidige Britse eigenaar Lion Capital, die de Hema in 2007 voor een 1,1 miljard euro aankocht. In de tussentijd maakte de Hema een flinke internationale expansie door. Hema verkoopt jaarlijks onder meer 13 miljoen tompoezen en 10 miljoen rookworsten. Bij de buitenlandse vestigingen zijn onder andere schrijfspullen, roggebrood en stroopwafels populair, waarover in de a.s. editie ' Buitenland' van MarketingTribune meer.
(PvWK, bronnen: Telegraaf, Quote, Hema en MT)

Lees hier onze 239 artikelen over Hema terug


Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken