Lidl stopt met sigarettenverkoop

Lidl stopt met sigarettenverkoop
  • Food-en-retail
  • 31 mei 2018 @ 09:02
  • 13448 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenPolitiekMarketing

Lidl zegt dat de verkoop van sigaretten de afgelopen tijd is teruggelopen en dat deze voor de winkels niet meer rendabel is. Dus: uit het schap. Een marktoverzicht.

Daar moet bijgezegd worden dat de retailketen zelf maatregelen nam om de verkoop van rookwaar te ontmoedigen. Zo heeft Lidl al in 2017 sigaretten in alle filialen uit het zicht geplaatst. 'De trend in Nederland gaat duidelijk richting rookvrij. Dat merken wij ook aan de kassa. Deze ontwikkeling willen wij niet tegengaan. Daarom is het voor ons een logische stap om de verkoop van sigaretten nu al gefaseerd af te bouwen', aldus een woordvoerder van Lidl Nederland in Het Parool. Ook formules als Dirk, AH, Plus en Jumbo hebben hun rookwaar al proactief uit het zicht genomen en in neutrale witte kasten verborgen. Dit werd mede ingegeven door de nieuwe nare verpakkingen die zijn opgelegd. In januari 2018 gaven retailers Kruidvat en Trekpleister al aan volledig te gaan stoppen met de verkoop van sigaretten. In alle 1373 filialen in Nederland en België wordt de verkoop van rookwaren er helemaal afgebouwd. Marketingwise zou het sigarettenaanbod niet rijmen met de positionering als 'gezondheidswinkel.'

Keuzevrijheid
Op aanvraag of via een speciale balie kan je er in de Plus, AH, Jumbo, Dirk en andere retailers met 'afgeschermde schappen' nog wel aankomen. Voor veel consumenten betekent het ook een vorm van keuzevrijheid, die zo discreet in stand blijft.

Accijns als winstbron
In tijden dat de rente nog wat hoger lag, kon er nog veel verdiend worden op de door de supers in te houden tabaksaccijns. Die hoefde pas einde maand te worden afgedragen, zodat er rente getrokken kon worden op verzamelde accijns. Naar -in de retailbranche- verluidt, overtroffen deze rente-inkomsten aanvankelijk zelfs de marge op sigaretten. De tabaksaccijns de Nederlandse schatkist ruim 2,3 miljard euro op. Op basis van de cijfers van www.accijnslek.nl was de verkoop van sigaretten in 2016 gedaald met 0,8% (van 10,1 miljard stuks in 2015 naar 10,0 miljard stuks in 2016). In waarde was er wel een kleine stijging van 0,4 procent te zien. In 2016 bedroeg de totale waarde €3,085 miljard, tegen €3,074 in 2015. 'Supers cashen met sigarettenverkoop', schreef het AD laatst nog. Exacte verkoopcijfers over 2017 zijn echter moeilijk te vinden.

Half miljard
Marktleider Marlboro zette vorig jaar een slordige half miljard euro in supers om, een groei van bijna 3 procent. Camel groeide 6 procent, blijkt uit de nieuwe editie van de Merken Top 100 van Foodmagazine. Intussen worden de claims ten aanzien van Marlboro's 'gezondere sigaret' waarover wij als eersten berichtten, nu betwist. Staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid zegt blij te zijn met het besluit van Lidl Nederland om sigaretten in de ban te doen. Hij hoopt dat andere supermarktbedrijven er een voorbeeld aan nemen en nodigt hen binnenkort uit voor een gesprek hierover. Het wordt de tevreden roker in Nederland in elk geval niet gemakkelijker gemaakt.
(PvWK)

BNR:  Medisch specialisten starten nu eigen campagne tegen roken

Foto: Caroline Hernandez / Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken