Nieuwe combi bedreigt marktleider Tesco en maakt van platte prijsbeukerij de norm

Nieuwe combi bedreigt marktleider Tesco en maakt van platte prijsbeukerij de norm
  • Food-en-retail
  • 2 mei 2018 @ 00:01
  • 14185 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • VerkoopMarketing

De Britse retailketen Sainsbury's staat op het punt branchegenoot Asda over te nemen. De nieuwe combi stoot zo marktleider Tesco van de troon maar wat voegt de positionering toe aan die van de Engelse Aldi en Lidl?

Sainsbury’s en Asda zijn de nummer twee en drie in marktaandeel in de U.K.. Samen zou de combi 31,4 procent van de markt in handen krijgen, ruim meer dan de 27,6 procent van de huidige marktleider Tesco. Om de verhoudingen aan te geven: in Nederland is Albert Heijn de grootste retailketen met een marktaandeel van 35,3 procent, op ruime afstand gevolgd door Jumbo met 18,7 procent. De schaal is wel wat groter: De combinatie zou een supermarktketen opleveren met bijna 2.800 vestigingen, 330.000 werknemers en een omzet van ruwweg 51 miljard pond (11,3 miljard euro).

Prijsbeukerij in plaats van toegevoegde waarde retailmerk

De nieuwe partners willen door de combinatie de kosten flink verlagen, vooral doordat hun gezamenlijke inkoop lagere prijzen van leveranciers zou kunnen afdwingen. Dat voordeel moet de klant weer gaan merken: de prijzen zouden gemiddeld met zo’n 10 procent omlaag kunnen, aldus Sainsbury-topman Mike Coupe in een toelichting in Trouw. De mededingingsautoriteiten moeten de voorgenomen deal nog goedkeuren. Die zijn nu een onderzoek gestart, meldt het FD.

Iedereen spekkoper

De fusie is volgens De Tijd een reactie op het oprukken van de Duitse prijsbeukers Aldi en Lidl in de U.K.. Die twee concerns zijn bezig met een heftig offensief. Aldi zag zijn marktaandeel de afgelopen tien jaar stijgen van 2,6 procent tot meer dan 7 procent. Lidl groeide in dezelfde periode van 2,2 procent naar 5,2 procent. 'Daar heeft vooral Asda last van, dat voor de komst van de Duitse lowcosters de naam had goedkoop te zijn. De supermarkt is sinds 1999 in handen van het Amerikaanse Walmart, dat destijds 6,7 miljard pond voor het zieltogende concern betaalde. Terwijl Sainsbury's vooral actief is in het zuiden van het land en rond Londen, staat Asda sterk in het noorden.' Dat lijkt een knieval van betrokken marketeers voor eenzelfde prijsbeukerij in plaats van waarde aan een retailmerk toe te voegen, waarmee een goede marketeer immers meer kan verdienen en verdelen onder de partners en leveranciers. Zijn twee mooie discounters niet genoeg op de Britse markt? Is er geen ruimte voor duurzamere positioneringen met meer beleving? Of vormt deze schraalhans-retail ons voorland en wil iedereen spekkoper zijn?

Reden tot verdieping e-commerce kennis

Op de Nederlandse markt is Lidl juist bezig een opmerkelijke kwaliteitsslag te maken, net als de lokale marktleider hier continu doet. Overigens voelen zowel Sainsbury's, Asda, Lidl, Aldi, Tesco en de andere retailmerken in de U.K. daarnaast ook de concurrentie van e-commerce in hun nek. Denk daarbij aan Amazon dat in juni 2017 het Amerikaanse Whole Foods inlijfde. Op 5 juni 2018 organiseert MarketingTribune-uitgever BBP samen met vaktitels Distrifood en Twinkle een congres over e-commerce in food, na de pioniersfase, dat in dit verband niet te missen lijkt.

(bronnen: De Tijd, FD, MarketingTribune en Trouw)



Foto Big Ben door Paul Gilmore, foto reuzenrad boven door Jens Moser beiden voor Unsplash


Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken