RetailSonar berekent waar winkels florereren of mislukken

RetailSonar berekent waar winkels florereren of mislukken
  • Food-en-retail
  • 11 mei 2018 @ 11:21
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingOnderzoekWinkelen

Dankzij krachtige locatieplanning modules van de firma RetailSonar, die wetenschappelijk zijn gevalideerd, kan volgens het merk exact berekend worden waar winkels of kantoren het beste geopend of gesloten kunnen worden 'om de totale omzet te maximaliseren'.

Daarnaast stelt het online platform dienstverleners en retailers in staat om de zwaktes in de werking van bestaande locaties bloot te leggen, en reikt het kansen aan om lokale gebiedsmarketing beter te benutten. 

RetailSonar, dat sinds 2011 vanuit Gent opereert, behoort volgens Deloitte tot de 50 snelst groeiende technologiebedrijven in België. Ceo en oprichter van de scale-up is Dieter Debels, die na zeven jaar een groot deel van de Belgische retailers en bedrijven met meer dan 100 fysieke verkooppunten tot zijn opdrachtgevers mag rekenen, waaronder alle supermarktketens. 'Wij werken al een tijd voor Nederlandse bedrijven met vestigingen in België, waaronder Action, Intratuin en Decathlon. Een puur Nederlandse klant voor ons is supermarktketen Deen.’ 

Sinds mei 2018 is er een kantoor in Nederland geopend, voor de expansie is Walrick Smits aangesteld. Smits adviseerde retailers jarenlang vanuit Spotta, een dochterbedrijf van PostNL. 'Ik zie in Nederland nog heel veel retailers die hun locatiebeslissingen nemen op basis van buikgevoel. Dat was ook het geval in België voordat RetailSonar in 2011 op de markt kwam.'

Anno 2018 zijn er in Nederland veel goede retaildata beschikbaar van aanbieders zoals Locatus om nauwkeurige voorspellende modellen te bouwen die het buikgevoel kunnen versterken, overtreffen of tegenspreken. De schoen wringt volgens Smits bij het gebrek aan goede IT oplossingen die die data vertalen naar waardevolle inzichten. 'Dat gat in de markt gaan we opvullen met onze innovatieve locatieplanning modules', aldus Smits. 'We willen alle Nederlandse organisaties met fysieke verkoop- en informatiepunten laten zien dat de inzichten via RetailSonar aantoonbaar bijdragen aan het boeken van een hoger rendement op investeringen. Bovendien kan het koopgedrag van klanten niet alleen worden voorspeld, maar ook actief worden gestimuleerd.' 

Ceo Debels tenslotte: 'De komende drie tot vijf jaar willen we in heel Europa onze naam vestigen. In 2019 willen we vestigingen openen in Frankrijk en Duitsland.'  Meer informatie en klantencases staan hier.
(PvWK)  

Foto: dashboard winkelgebied van RS

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken