[interview] Ruitenspray de luxe blijkt gat in de markt

[interview] Ruitenspray de luxe blijkt gat in de markt
  • Food-en-retail
  • 22 mei 2018 @ 00:01
  • 9441 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • ProductMarketing

Lifestyle- en geurenjournalist Yvo van Regteren Altena lanceerde eind 2015 zijn internationaal positief ontvangen geur ‘YVRA 1958: L’Essence de l’Essence’. Nu heeft hij een wereldprimeur: een exclusieve ruitenspray.

Het gaat om hoogwaardige geparfumeerde en milieuvriendelijke screenwash voor ‘verwende’ auto’s.

Tijd voor vijf vragen. Als journalist kwam Van Regteren veel in contact met parfumhuizen en nieuwe geuren, vertelt hij. Enkele gerenommeerde ‘neuzen’, onder wie Hermès-parfumeur Jean-Claude Ellena en François Demachy van Christian Dior, stimuleerden hem om zijn eigen parfum te ontwikkelen. In 2013 begon dat concrete vormen aan te nemen met in 2015 als resultaat YVRA 1958, dat een verwijzing is naar zijn initialen en geboortejaar.

1. Wat heb je met marketing?

‘Marketing is niet mijn sterkste kant. Ik houd van het creatieve in de wereld van de geuren: het bepalen van het design, de geur zelf en het was aanvankelijk bijna bijzaak dat ik het moest gaan verkopen… Kortom, ik word gelukkig goed ondersteund door mensen die veel beter zijn dan ik in social media en marketing voor de online verkoop.’

2. Over de ruitenwisservloeistof: een absolute noviteit. Hoe is dit idee ontstaan?

‘Het idee is uit nood geboren. Ik stond op de grote internationale geurbeurs van Milaan en bevond mij tussen een groot aantal prominente spelers met soms wel 25 geuren in hun assortiment. Als merk met maar twee geuren los je op zo’n beurs snel op. Het jaar daarop wilde ik mijn stand letterlijk verbreden en meer in het oog doen springen. Ik heb dat toen gedaan met behulp van een aantal jerry cans met daarop een etiket met een dode mug onder de chique naam: L’essence de L’Automobile. Ik ergerde me al langer aan de agressieve ruitenwisservloestof van de pompstations, maar op die beurs was het meer een gimmick. Het product was nog helemaal niet ontwikkeld! Ik kreeg meteen veel aandacht van de pers en er was zelfs tv uit China en Dubai om deze nouveauté te laten zien. Toen ik terug kwam van de beurs was ik ervan overtuigd dat we het moesten gaan ontwikkelen, maar dan wel met een extra dimensie. Het aardige is dus dat hij niet alleen geparfumeerd is, maar ook nog eens ecologisch is. Er daalt bijna 90 miljoen liter chemische vloeistof op ons nationale asfalt dus dit is een mooi alternatief.’

3. Hoe gaat het met je eigen geurlijn? Wat is de historie en hoe ondersteun je het merk?

‘Het blijft knokken want een geur verkoopt zich zelden van zelf. Vind die verkoopkant van het verhaal moeilijk want ik vind het lastig om mezelf of mijn eigen merk heftig te pushen. Maar het zal moeten, je moet mensen toch iets meer bieden dan het zoveelste luchtje en je verhaal en motivatie er achter aan ze vertellen. Anderzijds wel leuk om te ontdekken dat mensen je geur weten te waarderen. Ik heb bijvoorbeeld op YouTube een flink aantal recencies van bloggers en specialisten en die zijn ongelofelijk enthousiast. Die kunnen mijn geuren enthousiaster brengen dan ik zelf, daar zou ik wat van moeten opsteken.’

4. Denk je dat geur een belangrijke rol kan spelen bij merkvoorkeur?

‘Ik ben er zelf niet heel erg in thuis, maar het speelt natuurlijk wel degelijk. Neem allerlei grote bedrijven die klanten verleiden met hun huisgeur. AH doet het met de artificiële geur van vers brood, Abercrombie paait klanten met heftig draaiende geurmachines en vaak heb je niet in de gaten dat je wordt bespeeld door geuren in winkel centra en showrooms.’

5. Waar koop je de ruitenwisserspray en je eigen parfums en waar is meer nieuws over het merk Yvra te vinden?

‘Alles wordt online verkocht via www.yvra1958.com en we staan in de winkels van Skins Cosmetics, maar ook bij kledingwinkels als Oger, Pauw Mannen en Sartoria in Naarden. Ik communiceer via mijn Instagram account al het laatste nieuws! Zie YVRA_1958.’
(PvWK)


Yvo van Regteren Altena met ruitenwisserparfum bij een klassieke Bentley (boven samen met Jort Kelder)

 


Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken