Schoenendiscounter weet spaarprogramma creatief op te leuken

Schoenendiscounter weet spaarprogramma creatief op te leuken
  • Food-en-retail
  • 14 mei 2018 @ 10:01
  • 8486 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
  • Marketing

De Amerikaanse schoenendiscounter DSW heeft een loyaltyprogramma geïntroduceerd waarbij de nadruk ligt op spaarbeleving. Zonder die emotionele perceptie is het eigenlijk gewoon een tool om korting te krijgen.

“Dit spaarprogramma gaat verder dan het gebruikelijke transactiemodel”, benadrukt CEO Roger Rawlins van DSW (Designer Shoe Warehouse). Hij blijkt nogal overtuigd van zijn eigen gelijk, want zonder alle opsmuk die bij het programma hoort, blijft er in de basis gewoon een traditionele aanpak over. Een flinke dosis creativiteit kan DSW echter niet worden ontzegd.

VIP-programma

Zo kent het VIP-programma (een ander woord bij DSW voor spaarprogramma) drie niveaus: Club (gratis deelname), Gold (voor wie jaarlijks $200 bij DSW besteedt) en Elite (met een jaarlijkse besteding van $500). Basisonderdeel blijft de typische ‘meer besteden is meer punten sparen’-stimulans. Daarbij geldt echter wel: hoe hoger in rangorde, hoe meer punten er vallen te vergaren. Club- en Goldleden krijgen een punt voor elke dollar die ze uitgeven, Eliteleden krijgen bij dezelfde besteding twee punten.

Opgetuigde kerstboom

Wat het spaarprogramma uniek maakt, is dat het basismodel is opgetuigd met allerlei extra’s. Als een kale kerstboom met extra ballen. Waar kun je mee scoren?

  • In-store shoe donation: leden van al de drie niveaus kunnen 50 punten verdienen met het doneren van (oude) schoenen. Die schoenen komen ten goede aan de stichting Soles4Souls, dat schoenen over de hele wereld distribueert naar mensen in nood.
  • Verjaardagscadeau: Club- en Goldleden ontvangen een cadeaubon van $5,00 op hun verjaardag, Eliteleden kunnen rekenen op een cadeaubon van $10,00.
  • Give aways: Gold- en Eliteleden kunnen twee $5-verjaardagspresentjes cadeau doen aan vrienden.
  • Point Events: voor Gold- en Eliteleden zijn er twee dagen per jaar dat ze dubbele punten op hun aankoop kunnen sparen. Eliteleden hebben zelfs één dag per jaar extra waarop ze worden beloond met driedubbele punten.
  • Shipping: verzending is gratis voor elke klant die meer dan $35 besteedt, Club en Goldleden kunnen sparen voor gratis verzending, Eliteleden hebben recht op twee gratis verzendingen per jaar.
  • Retourneren: Goldleden mogen hun aankopen binnen 60 dagen gratis retourneren, Eliteleten wordt zelfs een retourperiode van 365 dagen gegund.
  • Early access: Gold- en Eliteleten worden als eerste geïnformeerd over noviteiten, promoties, aankondigingen en ander nieuws.
  • Schoenreparaties en manicureservice: vorig jaar heeft DSW een nieuw winkelconcept geïntroduceerd, dat nog niet landelijk is uitgerold. Onderdeel daarvan vormt een schoenreparatie- en een manicureservice. Op dit moment wordt nog onderzocht hoe dat gelinkt moet worden aan het spaarprogramma, maar het is een scenario dat klanten die hun nagels laten doen korting krijgen op de aankoop van schoenen

(HS, bron: DSW, Foto: Wikimedia Commons)


Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken