[interview] Sligro start met IRI nieuw kennisplatform 'Sligro Insights'

[interview] Sligro start met IRI nieuw kennisplatform 'Sligro Insights'
  • Food-en-retail
  • 28 mei 2018 @ 09:39
  • 16431 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketingOnderzoek

Sligro Insights is een nieuwe samenwerking in de foodservicebranche waarbij Sligro Food Group en IRI Nederland inzichten delen met leveranciers op basis van verkoopdata. We spreken cmo Gemma Schneemann (foto) over dit bijzondere kennisplatform en over de nieuwe foodtrends die zij voorziet.

Via Sligro Insights wordt voortaan belangrijke data  gedeeld met leveranciers, waardoor zij hun verkoop, innovatie en marketing kunnen optimaliseren. De marketing-afdeling van Sligro omvat meerdere units zoals CRM, e-commerce, campagnes, creatie, activatie, de eigen customer media zoals de fraaie bladen. In totaal werken er 30fte als marketeer, die zijn gestationeerd op het hoofdkantoor te Veghel. Sligro telt 50 zelfbedieningsvestigingen in Nederland en verzorgt daarnaast veel beleveringen; distributie rechtstreeks aan klanten. Gemma Schneemann is marketing directeur / cmo van Sligro  en staat ons te woord over Sligro Insights. 'Met goede inzichten kunnen je producten en merken en innovaties beter in de markt zetten', stelt ze, 'het op deze schaal delen van informatie is binnen de "foodservice" niet gangbaar. Binnen de retail wel. We gaan samenwerkingen beter maken, dat leidt tot betere categorieplannen en effectievere innovatie. Foodservice is B2B-terrein, dus dan hebben we het over foodondernemers zoals horecamensen, specialisten, café eigenaars, exploitanten van snackbars, brasseries, tankstations, hotels en pretparken.'

Foodmerk benchmarken
Schneemann geeft aan dat nu de innovaties voor deze branches vooral nog vanuit de eigen productiemogelijkheden ontstaan. Door data en insights te delen, zie je eerder nieuwe en andere marktkansen. In het systeem worden geen namen van toeleveranciers genoemd, vertelt ze desgevraagd, maar kun je je als foodmerk of -producent wel benchmarken, bijvoorbeeld binnen een bepaald kanaal van een categorie. IRI bewaakt de 'privacy' van de deelnemers.

'Foodservice wacht met smart op echte innovaties', verwacht Schneemann, 'Nu nog gaat het te vaak om 50 gram extra in een zakje of de verpakking is vernieuwd. Of is de receptuur iets aangepast. Nu voorzien wij echte innovaties, waarmee ook kosten kunnen worden bespaard.' De marketing directeur voorziet dat Sligro Insights voor nieuwe verbindingen gaat zorgen. Gevraagd naar een voorbeeld, noemt ze een kaasboer die wordt gekoppeld aan een digestief-leverancier die dezelfde ambities heeft.'

Dat kan bijvoorbeeld leiden tot een nieuw pittig kaasje waarin een perfect passende Port is verwerkt. Een nog geraffineerder voordeel voor de kaasleverancier kan beginnen met de vraag hoe hij z'n markt kan vergroten. Wat verkoopt  er goed in Nederland en in het buitenland? Dat is af te leiden uit de benchmarks via het nieuwe platform. 'Je concludeert bijvoorbeeld dat bepaalde buitenlandse kaas hier veel verkocht wordt. Maar niet door jou. Dan kun je een borrelkaas of dessert-kaas op de markt brengen die deze witte vlek opvult. De handreiking en insights komen rechtstreeks vanuit de feiten.'

Foodservice in de lift
Het identificeren van nieuwe behoeftes zal het grote voordeel van Sligro Insights zijn, denkt Schneemann. 'De grootste uitbetaling vormen straks de betere plannen.' Deelnemende leveranciers betalen voor de informatie, dat is dus te zien als investering. Via de site van Sligro is meer over dit nieuwe initiatief te vinden.

Foodservice zit in de lift, legt de marketing directeur uit. 'Als de economie goed gaat en het consumentenvertrouwen stijgt dan stijgen ook de inkomsten in de foodservice. We zien bovendien dat de millenials, onze aankomende consumenten, graag en vaker buitenshuis eten. OOH consumptie neemt toe, het "grazen" neemt  toe, steeds meer mensen in Nederland eten gemiddeld zo'n zeven kleinere maaltijden per dag. De gasten vragen bovendien om meer kwaliteit. Dit alles zijn goede voortekens voor Sligro.'

Opkomst poppy food
We vragen Schneemann als marketeer van groothandel Sligro naar nog enkele belangrijke foodtrends die zij signaleert of ziet aankomen. 'Al bezig is dat de consument of gast steeds meer op zoek gaat naar kwaliteit, naar producten met een verhaal. Naar echtheid. Opmerkelijk vind ik momenteel de opkomst van "poppy food". Denk daarbij aan extravaganza wafels, veelkleurige tosti's, aan schepijs veelkleurig versierd en opgediend in taco's. Dit heeft juist weer niks met echtheid of authenticiteit te maken, maar wel met "sociaal deelbaar". Dat je die feestelijke knettergekke tosti of taco eet met je vrienden kun je weer op Instagram zetten. Dat is een bijzondere combinatie: doordeweek eet men lokale vleeswaren, verantwoord  brood en heel bewust. In het weekend spat je uit met milkshakes waarin alle e-nummers en kleuren van de wereld zitten, bij wijze van spreken.'

Foodtrend van hybride consument
Ga nog even door graag? Welke foodtrends zie je nog meer? 'OK, een andere trend is het "nu". Ik wil binnen zes minuten via Foodora, Deliveroo of een vergelijkbare partij een maaltijd van Ron Blaauw thuisbezorgd krijgen. Met andere woorden: kwaliteit binnen handbereik. Food wordt lifestyle, nog een grote trend. Foodfestivals worden of zijn al de bestemming van een weekend-uitje. Daar ga je onthaasten, sharen en genieten. Trots loop je met je gevulde linnen tasje naar huis. Grappig is dat alle trends die ik hier noem vaak verenigd worden binnen een mens: we gaan steeds meer hybride over food denken en ons meer hybride gedragen.'  
(PvWK)



Meer over Sligro Insights
'Sligro Food Group en IRI Nederland starten een uniek initiatief in de Nederlandse foodservice: Sligro Insights. De samenwerking tussen beide marktleiders zorgt voor een geheel nieuwe benadering van de markt. Sligro Insights is een interactief platform dat leveranciers inzicht biedt in de verkoopdata van Sligro Food Group en hen in staat stelt gezamenlijk te groeien.
Sligro Insights is een unieke samenwerking in de foodservicebranche waarbij Sligro Food Group en IRI Nederland inzichten delen met leveranciers op basis van verkoopdata. Omdat Sligro Food Group en leveranciers op dezelfde cijfers sturen leidt dit tot het verbeteren van de ketensamenwerking. Dankzij hoge kwaliteit informatie en inzichten kan er beter worden ingespeeld op de behoeftes van de markt.
Het platform Sligro Insights maakt gebruik van unieke IRI technologie, dat in staat is om diverse databronnen te integreren. Sligro is de eerste speler in Nederland die met deze technologie gaat werken en volgt daarmee andere grote internationale retailers als Tesco, Kroger en Marks & Spencer. Sligro Insights sluit volledig aan bij de globale ‘Growth Delivered’- strategie van IRI. Door middel van het samenbrengen van data, technologie en analyse kunnen betere businessbeslissingen genomen worden, met als doel de behoefte van hun gezamenlijke klanten beter te bedienen. Meer info klik hier.'
(bronnen: Sligro & IRI)

 



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken