[marktaandeel] 1 op 7 foodeuro's besteed aan producten met duurzaam keurmerk
- Food-en-retail
- 13 jun 2018 @ 15:52
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - OnderzoekMarketingFood
- 13 jun 2018 @ 15:52
- Peter van Woensel Kooy
Keurmerken voor voeding, die voldoen aan strenge eisen voor duurzaamheid, transparantie en controle in de hele keten laten ook in 2017 een flinke groei zien, blijkt uit nieuwe cijfers van bureau IRI. Het marktaandeel omvat nu totaal 3,6 miljard euro.
Inmiddels gaat van elke zeven euro’s, die in de supermarkt aan voeding wordt besteed, er één euro naar producten met zo’n keurmerk.
De verkoop in supermarkten van voeding met een onafhankelijk gecontroleerd keurmerk voor duurzaamheid is in 2017 opnieuw met dubbele cijfers gestegen. Deze keurmerken realiseren samen een groei van € 830 miljoen (+30%) en is totaal 3,6 miljard euro in 2017, blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI. De groei zette flink door en was in 2016 ook al 27%. De consument, A-merk-leveranciers en supermarkten zijn steeds vaker op zoek naar meer verantwoorde producten al dan niet met een meerprijs. Uit de forse omzetgroei blijkt dat goede keurmerken behulpzaam zijn en ontzorgen in deze zoektocht. Dat geldt zowel voor de consument alsook voor de fabrikant en retailer. Enerzijds vervangen supermarkten en A-merken reguliere producten voor varianten met een onderscheidend keurmerk, denk hierbij aan varkensvlees met Beter Leven keurmerk. Anderzijds kiest de shopper zelf ook steeds vaker bewust voor deze producten. Denk hierbij aan biologisch en kip met 1 ster van het Beter Leven keurmerk. Het artikel 'Twee ons keurmerk, keurmerken moeten uitkomst bieden' door schrijver deezes indiceerde in 2008 al de functie van onafhankelijk gecontroleerde keurmerken voor food, die zich onderscheiden van stempels door belanghebbende partijen (zoals het 'blauwe vinkje').
Vis hoogste aandeel, vleeswaren forse groeier, Beter Leven de grootste
Relatief het vaakst kiezen consumenten tegenwoordig voor producten met een keurmerk in de categorie vis. Twee van de drie euro’s wordt in deze categorie besteed aan een duurzamer product met het MSC (wilde vis) of ASC (kweekvis) keurmerk. De productgroep vleeswaren heeft zich in hele korte tijd opgewerkt naar een categorie met een hoog keurmerken-aandeel (van 13% vorig jaar naar 35% in 2017), met name door de groep varkensvlees. De snelste groei in keurmerkenomzet vertonen de groepen vleeswaren en vers vlees met respectievelijk 170% en 35% groei. Van de keurmerken laat het Beter Leven Keurmerk opnieuw de snelste groei zien (+62%) en is inmiddels met afstand het grootste keurmerk in de supermarkt met ruim 1,5 miljard euro.
(PvWK)
Over IRI en de Monitor Keurmerken Retail
'IRI Nederland is een vooraanstaande aanbieder van marktinformatie, marktinzichten en consultancydiensten op het gebied van FMCG en Retail. IRI werkt samen met een consortium aan deze Monitor Keurmerken Retail. Dit zijn ASC, Bionext, COV, MSC en Stichting Beter Leven keurmerk. In de Monitor Keurmerken Retail zijn de volgende keurmerken opgenomen: ASC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, MSC, Rainforest Alliance, UTZ, LR en Milieukeur voor alle supermarkten behalve Aldi en Lidl. Er is een keuze gemaakt voor deze onafhankelijk geborgde keurmerken.'
(bron: IRI)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- ASC
- onderzoek
- Biologisch
- MSC
- IRI Nederland
- ASC
- COV
- food
- Beter Leven
- Bionext
- keurmerk
- marktinzichten
- consultancy
- keurmerken
- aanbieder
- Monitor Keurmerken Retail
- Stichting Beter Leven
- MVO
- marktinformatie
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Blue Band start 'Skip the Cow'- campagne, AH verwijdert...
- [column] Upfield glijdt hard onderuit met botervariant
- [marketeer 196] Patrick Kuijsters - director Branding...
- FonQ en Naduvi bundelen krachten
- Feministisch bier overtreedt 50 wetten
- CMO Beemster Kaas, Nicole van Gorp: Het is moeilijker om de...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
- Beter Bed: 'Gooi je telefoon de... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing