Actuele retailvraag: in welke branche zit je nu werkelijk?
- Food-en-retail
- 28 jun 2018 @ 11:01
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - Marketing
- 28 jun 2018 @ 11:01
- Hugo Schrameyer
Retailers die het bedrijfsresultaat onder druk zien staan, zoeken de oplossing vaak bij hun aanbod. Eigenlijk is het slimmer om te onderzoeken hoe je klanten optimaal kunt bedienen.
De ultieme vraag die retailers zichzelf moeten stellen, is: ‘in welke business zit ik nu werkelijk?’, benadrukt retailconsultant Chris Petersen van de Amerikaanse adviesorganisatie Integrated Marketing Solutions. Hij verwijst in een eigen blog naar een principe dat al in de jaren zestig door marketinggrootheid Levitt werd toegelicht. Deze 1960-klassieker ‘In welke business zit u?’ moet in elke bestuurskamer van retailorganisaties aan de wand hangen, zegt Petersen.
Amerikaanse spoorwegen
De klassieke probleemstelling die Petersen daarbij aanhaalt, is het voorbeeld van de Amerikaanse spoorwegen. De belangstelling voor treintransport nam niet af omdat de behoefte aan passagiers- en vrachtvervoer afnam. Integendeel. Die behoefte is juist exponentieel gegroeid. Het probleem was dat de spoorbedrijven zich uitsluitend concentreerden op vervoer met de trein. Die bedrijven hadden zich moeten realiseren dat ze in de transportbusiness zaten. Dan hadden ze zich mogelijk ook ontwikkeld tot een vliegtuigmaatschappij. Dat scenario kun je moeiteloos loslaten op retailers van tegenwoordig.
Digitale loodgieter
Neem bijvoorbeeld de Amerikaans elektroretailer Best Buy. Die heeft een geweldige omslag gemaakt van productleverancier tot een soort van ‘digitale loodgieter’. The Geek Squad is een hulp aan huis om alle digitale apparatuur volledig naar tevredenheid in te stellen. Woorden van gelijke strekking vielen recent ook te beluisteren op het congres What’s Going on in Retailing?! Jeanine Dijkhuis, CRM-manager bij MediaMarkt, benadrukte daarbij dat de retailers niet meer sec te boek wil staan als prijsvechter, maar als ‘navigator in het digitale leven’.
Ace Hardware
De Amerikaanse bouwmarktformule Ace Hardware (‘The Helpful Place’) is eveneens een mooi voorbeeld. Ook geen ‘dozenschuiver’ meer, maar een retailformule die duidelijk heeft geïnvesteerd in scholing van personeel om mensen met een klusvraag op weg te helpen. Of dat voldoende is om shoppers weg te houden bij goedkope online producten blijft vooralsnog een vraag.
Walmart
De klassieke gigaretailer Walmart is ook een voorbeeld dat niet in dit rijtje mag ontbreken. De formule staat bekend om zijn grote aantal winkels en enorme assortiment, terwijl de superretailer nu steeds vaker technologie gebruikt om zich te onderscheiden van de concurrentie. Online investeringen, click and collect-oplossingen, nieuwe apps in combinatie met hippe merken laten zien dat Walmart zich overeind weet te houden als ‘phygital retailer’ met het juiste gevoel van offline en online kansen. (Zie voor een volledig overzicht dit bericht.)
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
- Dennis van de Sande van Royal... 22-04-2024
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing