[GfK] AGF één van de belangrijkste drivers voor online boodschappenmarkt

[GfK] AGF één van de belangrijkste drivers voor online boodschappenmarkt
  • Food-en-retail
  • 13 jun 2018 @ 09:27
  • 9666 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingFood

Qua boodschappen behoren groente en fruit tot de meest gekochte producten, toch durven internetshoppers het vaak niet aan die online te bestellen. Van de online supermarktklanten koopt 28 procent de AGF-artikelen nooit online, blijkt uit cijfers tijdens het j.l. Food & E-commerce congres.

GfK presenteerde de cijfers tijdens het recente Food & E-commerce congres van MarketingTribune-zuster Twinkle en Distrifood in CineMec te Utrecht. Er blijkt voor de online foodmarkt een uitdaging te liggen in het verssegment: gemiddeld schaft de supermarktklant namelijk 100 keer per jaar verswaren aan. ‘De productgroep met de hoogste aankoopfrequentie’, constateert GfK-onderzoeker Lenneke Schils. Albert Heijn haalt 11 procent van zijn online omzet uit groente en fruit, bij Jumbo bedraagt dat aandeel 13 procent, bij Picnic 17 procent.

Klachtgevoelig
Een mogelijke oorzaak daarvan ligt bij de klachtgevoeligheid van verswarenorders. In de top-3 van meest gehoorde klachten over online bestelde boodschappen staat een kwaliteitsprobleem op versgebied op de tweede plaats, direct na een verkeerde aflevering. Over de gehele linie blijkt het aantal klachten ook iets gestegen: de meeste daarvan gaan over leveringen van Picnic (47 procent), gevolgd door die van Hoogvliet (44 procent).

Totale bestedingen
Die percentages gaan hand in hand met een groeiend marktaandeel: Picnic bezit inmiddels 11 procent van de online boodschappenmarkt, aldus GfK. Klanten komen er op jaarbasis het vaakst terug: gemiddeld koopt de Picnic-klant er 12,4 keer per jaar en besteedt er 513 euro. De online winkelmand van Albert Heijn blijkt op jaarbasis het grootst: gemiddeld 819 euro.

Lage loyaliteit
De online supermarktklant blijkt niet bepaald eenkennig. Ruim driekwart van de shoppers op ah.nl besteedt daar 25 procent of minder van zijn budget: slechts 13 procent geeft er tussen de 25 en 50 procent budget uit, maar één op de tien koopt meer dan de helft van zijn boodschappen. Bij Picnic en Jumbo gelijkende verhoudingen: 87 procent van de bezoekers op Jumbo.com blijkt er minder dan of een kwart van zijn boodschappenbudget te besteden, tegenover slechts 9 procent die er de helft of meer koopt.

Interesse voor online food
Hoewel volgens de onderzoekscijfers van GfK momenteel slechts 4 procent van de totale Nederlandse FMCG-markt uit online verkopen bestaat, ligt het potentieel bij millenials hoger: zij besteden tien procent van hun boodschappenbudget in webwinkels.

Driekwart van alle consumenten blijkt niet bereid binnen een halfjaar boodschappen online aan te schaffen; 6 procent ziet dat wél zitten. Het aantal Nederlandse consumenten dat meer dan de helft van zijn boodschappenportemonnee bij ah.nl, Jumbo.com of Picnic uitgeeft, door GfK als 'primaire online shopper' aangeduid, is verhoudingsgewijs nog klein: 1,3 procent.
(BvdH, bron: Twinkle)

beeldcredit: James Sutton / Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken