[interview] Café Royal pioniert met aerial product sampling
- Food-en-retail
- 20 jun 2018 @ 09:26
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodBrandingMarketing
- 20 jun 2018 @ 09:26
- Peter van Woensel Kooy
Koffiemerk Café Royal voerde tijdens The Flying Dutch in Eindhoven een unieke marketingstunt uit door 'aerial product sampling'. Naast de main stage werden op drie momenten koffiesamples aan mini-parachutes vanuit een helikopter boven het publiek uitgestrooid. We spreken de betrokken marketeer.
Café Royal is het eerste merk ooit in Europa dat deze stunt heeft uitgevoerd, meldt het merk trots. Voorafgaand aan iedere airdrop werd een visuele aankondiging gedaan op de main stage, zodat de feestgangers zich naar de dropzone konden begeven. Per drop werden parachutes met een doorsnede van 91 cm uit de helikopter gelaten. Iedere parachute droeg een doosje met koffiesamples van Café Royal. In een aantal van de samples zaten backstagebandjes verborgen voor de gelukkige winnaars. Nigel Gähwiler geeft toelichting en uitleg.
1. Kunt u zich voorstellen, wat hebt u met marketing?
'Mijn naam is Nigel Gähwiler, Zwitsers/Amerikaans maar ik zie mezelf eerder als een wereldburger. Zo heb ik in Amerika, Honk Kong, Oostenrijk, Duitsland en Zwitserland gewoond. Mijn grootste passie is reizen waarbij ik me graag laat inspireren door nieuwe culturen en de personen die ik ontmoet tijdens mijn reizen.
Al vanaf een jonge leeftijd ontdekte ik mijn interesse in advertising/marketing. Na het afronden van mijn studie Communicatie aan de Boston University, ben ik aan de slag gegaan voor verschillende communicatiebureaus zoals BBDO Worldwide en IPG (Interpublic Group of Companies) waar ik ervaring heb opgedaan in het werken met wereldberoemde bedrijven in een internationale setting, waarna ik de functie van Marketing Communication Manager bij Café Royal heb aangenomen.'
2. Kunt u (in een regel of 8) iets meer vertellen over het merk Café Royal?
'Café Royal is een merk van Delica AG, een van de grootste koffiebranderijen van Zwitserland. Delica staat al ruim 60 jaar voor Zwitserse koffiedeskundigheid bij uitstek en streeft van oudsher één en hetzelfde doel na: perfecte koffie. In 2012 heeft Delica AG het merk Café Royal geïntroduceerd – met als eerste product koffiecapsules compatibel met Nespresso*. Inmiddels zijn daar Café Royal Dolce Gusto®* compatible capsules, Café Royal bonen range en Café Royal Office Pads aan toegevoegd.'
3. Hoe wordt het merk op de Nederlandse markt neergezet en gepromoot?
'In Nederland zijn de producten van Café Royal te koop bij de Albert Heijn, Jumbo en een aantal superunieleden. In het foodservicekanaal is Café Royal verkrijgbaar bij Makro en Sligro.'
4. En natuurlijk via de aerial sampling. Hoe kwam u op het idee?
'Café Royal is een jong merk met daarnaast ook een jong team; zodoende zit het in ons DNA om altijd opzoek te zijn naar innovatieve manieren waarmee we onze doelgroep kunnen benaderen, hiermee onderscheiden we ons van onze concurrenten. Zelf ben ik al tijden een grote fan van aerial advertising, een manier van adverteren die de doelgroep op een interactieve manier verbindt aan het ons merk en daarnaast ook nog eens heel erg leuk is! Zodoende kwam er een gek idee in mij op om te proberen of we product samples uit de lucht konden ‘gooien’. Samen met Remarkable Media, een bedrijf dat al jaren ervaring heeft in aerial advertising en mijn Nederlandse Café Royal collega´s Stephanie Ribbens (Commercial & Marketing Manager Benelux) en Guillaume Dumas (Key Accountmanager Benelux), plus de perfecte plek voor de stunt (The Flying Dutch) is het idee tot leven gekomen.
De Café Royal aerial sampling is een perfect voorbeeld van experience marketing waarmee we de doelgroep hebben weten te verrassen en daarnaast hebben weten te verbinden op een unieke manier! Daarnaast is het ook heel erg gaaf dat we het eerste bedrijf in Europa zijn dat zo’n stunt heeft neergezet.'
5. Zijn festivals een belangrijke marketingtool voor u? Waarom? Doet u dit in andere landen ook?
'Festivals zijn een super goede manier om de doelgroep aan ons te binden en ze kennis te laten maken met de Café Royal producten. De festivalbezoekers ervaren tijdens een festival bijzondere en unieke momenten. Om als merk bij te kunnen dragen aan deze positieve herinneringen is echt heel erg gaaf!
Naast dat Café Royal aanwezig is op food festivals in verschillende landen, sponsoren we daarnaast ook verschillende muziek/film events zoals Baloise Session in Zwitserland, het Weens Film Festival in Oostenrijk en de Solidays in Frankrijk. Echter hebben we nog nooit zo’n bijzondere activatie gedaan als dat we hebben gedaan op het The Flying Dutch Festival in Eindhoven.'
6. Tot slot nog ander nieuws over CR te melden?
'Op dit moment staan er super veel verschillende en gave projecten op de planning! Zo hebben we recent de Café Royal Office Pads in Nederland gelanceerd, die bruikbaar zijn voor de Nespresso*-Professional*-systemen**. Vanaf nu kunnen de koffieliefhebbers ook op kantoor genieten van ons Café Royal assortiment. Een ander gaaf project is ons ‘La Laguna’ project in Honduras. Sinds 2016 werken wij daar samen met lokale partners, die op een duurzame manier koffiebonen produceren. Op het gebied van communicatie zijn we al druk aan de slag met andere bijzondere ideeën, want zo’n activatie als die we op The Flying Dutch hebben neergezet, doen we graag nog eens dunnetjes over! Dus stay tuned voor hetgeen dat komen gaat.'
(PvWK)
* Dit merk is eigendom van derden, die geen enkele relatie met Delica AG hebben, meldt Gähwiler .
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Blue Band start 'Skip the Cow'- campagne, AH verwijdert...
- [column] Upfield glijdt hard onderuit met botervariant
- [marketeer 196] Patrick Kuijsters - director Branding...
- FonQ en Naduvi bundelen krachten
- Feministisch bier overtreedt 50 wetten
- CMO Beemster Kaas, Nicole van Gorp: Het is moeilijker om de...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
- Beter Bed: 'Gooi je telefoon de... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing