Franchise groeit sneller dan Nederlandse economie
- Food-en-retail
- 13 jun 2018 @ 11:33
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 13 jun 2018 @ 11:33
- Peter van Woensel Kooy
Uit onderzoek van De Nationale Franchise Gids blijkt dat de franchisesector gemeten over de periode van 2015 tot 2018 sneller is gegroeid dan de Nederlandse economie. Deze groeide in deze periode met 7,37% terwijl de omzet uit franchisevestigingen een groei liet noteren van 7,57%.
Op de branches mode en non food na laten alle branches een sterke omzetstijging zien. Met name de branches dienstverlening, horeca en zorg doen het erg goed. Dienstverlening is een erg pluriforme branche met particuliere dienstverleners als zelfstandig opererende koeriers en zakelijke dienstverleners als project management bureaus. Mode laat in de franchisesector dieprode cijfers zien: een afname van 5,52%. Overigens is de terugname in omzet exact gelijk aan de afname van het aantal franchisevestigingen in de mode: dat nam af van 815 naar 770. De omzet per vestiging bleef vrijwel onveranderd.
Domino’s Pizza loopt in op McDonald’s
Binnen de horeca is Domino’s Pizza met 250 vestigingen de grootste franchiseformule op de voet gevolgd door runner up McDonald's met 223 franchisevestigingen. Subway, de grootste franchiseformule ter wereld volgt op de derde plek met 201 vestigingen.
Forse afname in de mode
Het aantal franchiseformules is licht gedaald: van 775 naar 772. De meeste nieuwe formules zijn actief in de zorg (+5,88%) en de horeca (+9,78%). Het aantal modeformules daalde van 27 naar 22, oftewel een daling van maar liefst 18,52%. Sinds 2016 is het aantal formules in mode met 18,5% en in non food met 7,4% afgenomen vermoedelijk omdat hier de concurrentie van het internet het sterkst is.
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- met 223 franchisevestigingen de grootste franchiseformule
- Domino’s Pizza
- ubway
- runner up
- De Nationale Franchise
- sector
- franchise
- McDonald's
- marketing
- winkel
- op de voet
- mode
- onderzoek
- economie
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing