Franchise groeit sneller dan Nederlandse economie
- Food-en-retail
- 13 jun 2018 @ 11:33
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 13 jun 2018 @ 11:33
- Peter van Woensel Kooy
Uit onderzoek van De Nationale Franchise Gids blijkt dat de franchisesector gemeten over de periode van 2015 tot 2018 sneller is gegroeid dan de Nederlandse economie. Deze groeide in deze periode met 7,37% terwijl de omzet uit franchisevestigingen een groei liet noteren van 7,57%.
Op de branches mode en non food na laten alle branches een sterke omzetstijging zien. Met name de branches dienstverlening, horeca en zorg doen het erg goed. Dienstverlening is een erg pluriforme branche met particuliere dienstverleners als zelfstandig opererende koeriers en zakelijke dienstverleners als project management bureaus. Mode laat in de franchisesector dieprode cijfers zien: een afname van 5,52%. Overigens is de terugname in omzet exact gelijk aan de afname van het aantal franchisevestigingen in de mode: dat nam af van 815 naar 770. De omzet per vestiging bleef vrijwel onveranderd.
Domino’s Pizza loopt in op McDonald’s
Binnen de horeca is Domino’s Pizza met 250 vestigingen de grootste franchiseformule op de voet gevolgd door runner up McDonald's met 223 franchisevestigingen. Subway, de grootste franchiseformule ter wereld volgt op de derde plek met 201 vestigingen.
Forse afname in de mode
Het aantal franchiseformules is licht gedaald: van 775 naar 772. De meeste nieuwe formules zijn actief in de zorg (+5,88%) en de horeca (+9,78%). Het aantal modeformules daalde van 27 naar 22, oftewel een daling van maar liefst 18,52%. Sinds 2016 is het aantal formules in mode met 18,5% en in non food met 7,4% afgenomen vermoedelijk omdat hier de concurrentie van het internet het sterkst is.
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- economie
- Domino’s Pizza
- ubway
- runner up
- McDonald's
- marketing
- winkel
- De Nationale Franchise
- sector
- mode
- met 223 franchisevestigingen de grootste franchiseformule
- franchise
- op de voet
- onderzoek
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Blue Band start 'Skip the Cow'- campagne, AH verwijdert...
- [column] Upfield glijdt hard onderuit met botervariant
- [marketeer 196] Patrick Kuijsters - director Branding...
- FonQ en Naduvi bundelen krachten
- Feministisch bier overtreedt 50 wetten
- CMO Beemster Kaas, Nicole van Gorp: Het is moeilijker om de...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
- Beter Bed: 'Gooi je telefoon de... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing