Kipster opent tweede klimaatneutrale stal in Randstad

Kipster opent tweede klimaatneutrale stal in Randstad
  • Food-en-retail
  • 25 jun 2018 @ 11:04
  • 10705 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • ConceptenInnovatieFood

Supermarkt Lidl gaat haar aanbod van het duurzame Kipster-ei verdubbelen. Daarvoor wordt een tweede duurzame pluimveestal door de leverancier gebouwd, nu dichter bij de grote steden.

Eieren uit deze nieuwe stal moeten medio volgend jaar in de winkel liggen. Kipster blinkt uit door diervriendelijke huisvesting van de kippen en in het energieneutrale karakter van de stallen, zoals MarketingTribune bij de opening destijds als eerste meldde. Kipster was recent nog te zien op de Nima Marketing Day in Maarssen.

De haantjes bij Kipster, die in de eiersector geen economische waarde hebben, worden zoals te doen gebruikelijk niet meteen gedood maar afgemest. Daarna worden ze geslacht en als haanburger verkocht bij Lidl, dat ook alle eieren van Kipster afneemt. De haanburgers vallen goed in de smaak. 'Ook de eieren worden heel goed verkocht. Afgelopen voorjaar leidde de grote vraag tot lege schappen. We willen geen nee verkopen. We willen juist duidelijk maken dat duurzame producten heel goed bij een discounter passen', zegt duurzaamheidsmanager Marlijn Somhorst van Lidl vandaag in Trouw.

2 miljard eieren

Om extra eieren te kunnen verkopen wordt een tweede Kipster-stal gebouwd. Die wordt identiek aan de eerste nabij Venray, zegt medeoprichter en voorheen content marketeer Olivier Wegloop van Kipster. Hij is nu de marcom-man van het nieuwe duurzame foodmerk. Waar de nieuwe stal precies komt, kan Wegloop nu nog niet zeggen omdat de bouwvergunning nog niet afgegeven is. De stal zal volgens Trouw plaats bieden aan 24.000 leghennen. 'Dat is relatief kleinschalig; de gemiddelde Nederlandse kippenstal telt 40.000 dieren. Met twee stallen kan Kipster ieder jaar zo’n vijftien miljoen eieren leveren. Dat is een klein aandeel op de ruim twee miljard eieren die Nederlanders per jaar eten.'
(bronnen: MT, Trouw, NMD en Kipster)


Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken