Nederland populair bij Europese retailers

Nederland populair bij Europese retailers
  • Food-en-retail
  • 7 jun 2018 @ 09:56
  • 10416 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
  • Winkelen

Nederland is in trek als vestigingsplek bij Europese retailers. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Retail Destination Netherlands’ dat vandaag door vastgoedadviseur Cushman & Wakefield wordt gepresenteerd.

Voorheen waren vooral de grotere Europese landen van belang voor internationale retailers, meldt het rapport. Nu is veel meer het type land in combinatie met consumentencultuur doorslaggevend. Vandaar dat Nederland er goed op staat. De stabiele economische omstandigheden spelen een rol, maar ook de hoogste mobiele dekkingsgraad van Europa, de veiligheid, welvarendheid, de aantrekkingskracht voor toeristen en de open en assertieve consumentencultuur.

Niet bureaucratisch

Arjen Boesveldt, Head of Retail Cushman & Wakefield in Nederland: ‘Steden en landen met een diverse bevolking, assertieve ´early adaptor´-consumenten met een hoog besteedbaar inkomen in een veilig, welvarend en niet-bureaucratisch land, krijgen steeds vaker de voorkeur van internationale retailers. En dat zijn precies de elementen en waarden waarom wij bekend staan. Nederlanders zijn zelfbewust en modebewust, een land van early adopters die openstaan voor nieuwe producten en nieuwe ervaringen. Daarnaast is Nederland de grootste logistieke hub in Europa, het vierde meest dichtbevolkte land in Europa, de vierde meest concurrerende economie en het vijfde meest welvarende land van de wereld. Onze kaarten zijn dus uitstekend en dat merken wij elke dag. De afgelopen jaren hebben we grote internationale brands zoals TK Maxx, Hudson´s Bay, Apple, Ted Baker, Topshop en bijvoorbeeld Uniqlo naar Nederland gehaald.’

Online platformen

De komst van online platformen in retail is een belangrijke factor achter de veranderende expansiestrategie van internationale retailers. In de voorgaande tien tot vijftien jaar lag de nadruk in expansiestrategieën op het zo snel mogelijk landelijke dekking realiseren met bijvoorbeeld meer dan 300 winkels in landen zoals Duitsland of Frankrijk. Het online winkelen speelt Nederland in de kaart waar het gaat om het aantrekken van grote, internationale winkelconcepten die inzetten op een combinatie van online en fysieke winkels. In toenemende mate volgt de fysieke winkel de online omzet. Internationale retailers kiezen alleen nog voor fysieke vestigingen in de winkelstraten als deze op een bepaalde locatie van toegevoegde waarde zijn voor de totale merkbeleving. De term ´landelijke dekking´ is hiermee een achterhaald begrip geworden in de huisvestingsstrategie van internationale retailers, zo blijkt uit het onderzoek.

Het nieuwe retailonderzoek 'Retail Destination Netherlands' van Cushman & Wakefield wordt vandaag op de vastgoedbeurs Provada in de Rai gepresenteerd.

(HS, persbericht Cushman & Wakefield)

 

 


Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken