Realiteit van nu vergt ander type marketeer
- Food-en-retail
- 8 jun 2018 @ 11:10
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - Marketing
- 8 jun 2018 @ 11:10
- Hugo Schrameyer
De huidige marketingwereld leunt nog te veel op de traditionele consumenten- en shopperloyaliteit richting merken en retailers. Nu die loyaliteit snel afbrokkelt, komt het belang van shoppermarketing steeds meer aan de orde.
Die boodschap brengen Jurgen Mohr (CEO van Brompton Road) en Oswin van den Boer (CEO van nu:amsterdam) aan de orde op ons eerstvolgende Shopper Marketing Update Live!-event op 19 juni. De uitkomst van de inleiding die beiden houden, staat op voorhand nog niet vast, te meer omdat beide shoppermarketing-specialisten de aanwezigen in de zaal willen uitnodigen voor discussie.
Kunnen jullie al een tipje van de sluier oplichten?
Jurgen Mohr: ‘Ik wil even kort aanhaken bij de presentatie die ik vorig jaar december heb gegeven op jullie Live!-event. De constatering dat we op een breekpunt staan tussen oude patronen en nieuw gedrag is actueler dan ooit. We zijn zeven decennia vertrouwd geweest met de wekelijkse gang naar winkels en supermarkten. De nieuwe generatie haalt een hele dikke streep door dat gedrag.'
Oswin van den Boer: ‘De marketingwereld leunt nog altijd sterk op loyaliteit van consumenten en shoppers richting merken en retailers, maar die trouw is nu aan het verdwijnen. De vermindering van loyaliteit is natuurlijk voor een belangrijk deel te danken aan de digitale transformatie die we op dit moment beleven. De behoeftes van consumenten en het koopgedrag is snel aan het veranderen. Alles wordt mobiel. Alles komt binnen handbereik. We beleven een sterke opkomst van robotisering, van algoritmes, zo kan ik nog wel even doorgaan. En die ontwikkelingen laten een enorme invloed gelden op shopper- en customermarketing.’
En wat is dan de consequentie van die constatering?
Jurgen: ‘We hebben een andere type marketeer nodig. We waren voorheen gericht op de traditionele marketingkoers en saleskoers. Dat is niet meer afdoende. Organisaties moeten anders gaan denken. Dus niet meer in de verzuiling zoals we die bij de meeste fabrikanten of retailers tegenkomen. Als je een cross sell-activiteit wilt houden, kost het de grootste moeite om die bedrijfskolommen met elkaar te laten communiceren. Dat is niet meer van deze tijd.’
Oswin: ‘Wat we nodig hebben, is een derde discipline die gepositioneerd staat naast Sales en Marketing. De Customer- en Shoppermarketeer heeft kennis van merken, maar heeft ook weet van de rol van die merken in de verschillende distributiekanalen. De Customer- en Shoppermarketeer heeft een verbindende rol, denkt in merken, in categorieën en in het belang van verkooppunt.’
En, zijn we wat jullie betreft op de goede weg?
Jurgen: ‘Absoluut, we zien zeker progressie, maar tegelijkertijd zien we ook dat fabrikanten en retailers nog vasthouden aan de traditionele rol van Marketing en Sales. Daar ga je het op den duur echt niet meer mee redden. Het is de consument en de shopper die uiteindelijk bepaalt waar in de keten geld wordt verdiend.’
Aan het einde van jullie inleiding staat een discussie gepland. Wat verwachten jullie daarvan?
Oswin: ‘We willen graag feedback vanuit de aanwezige marketingspecialisten hoe zij tegen deze ontwikkeling aankijken. Even de thermometer in de markt steken. Het is duidelijk dat de actualiteit een nieuw type marketeer verlangt, maar hoe kijkt de zaal daar tegenaan?’
Shopper Marketing Update Live!
Datum: 19 juni. Locatie: Locatie 78 in Bunnik.
Entreeprijs:
ISMI-lid: gratis
Abonnees MarketingTribune: 95,-
Overig: 150,-
Lezers van MarketingTribune/Shopper Marketing Update kunnen zich aanmelden via deze link.
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
- Beter Bed: 'Gooi je telefoon de... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing