Retailer weet data niet optimaal te benutten
- Food-en-retail
- 21 jun 2018 @ 11:04
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - Winkelen
- 21 jun 2018 @ 11:04
- Hugo Schrameyer
Via tal van touchpoints komt er een golfvloed aan data binnen, terwijl retail daar onvoldoende gebruik van maakt. Doodzonde, want het luisteren naar klantgedrag kan aantoonbaar voordeel opleveren, benadrukt directeur Gerard Brinkman van Onmarc.
Op ons Shopper Marketing Update Live!-event, dat eergisteren in Bunnik werd gehouden, schetste Gerard Brinkman een beeld waar tal van commerciële partijen nog volop mee worstelen. Veruit de meeste organisaties zijn opgebouwd via een structuur met bedrijfskolommen. Denk aan Marketing en Sales, maar ook bijvoorbeeld aan Klachtenafhandeling of Loyalty. Op zich niks mis mee. Probleem is echter dat die kolommen onvoldoende met elkaar communiceren. Gerard Brinkman, die regelmatig vliegt, kwam ter illustratie met een voorbeeld uit luchtvaartkringen.
Tien manieren
‘Bij de check-in kent men het check-in-proces, maar weet men te weinig van wat er aan boord gebeurd. De bagageafhandeling werkt niet in combinatie met het loyaltysysteem. Kortom, ik ben één individuele klant, maar wordt door de luchtvaartmaatschappij op wel tien verschillende manieren benaderd’, aldus Gerard Brinkman.
Specifiek
Terug naar retail. Want ook in deze kringen weet men data onvoldoende op waarde te schatten. Nu het boodschappen doen in rap tempo digitaliseert, ontstaan er mogelijkheden om de klant specifieker te benaderen. Daarbij kan het persoonlijke shoppergedrag een uitgangspunt vormen, maar net zo goed bijvoorbeeld weerstomstandigheden of commerciële doelstellingen, promoties of omgevingsfactoren bijvoorbeeld. En dat proces, zegt Brinkman, hebben retailers nog onvoldoende in hun vingers.
Luisteren
Wat Onmarc doet, is het helpen van klanten bij het vastleggen van digitaal klantgedrag en het beter gebruiken van verzamelde data. ‘Klanten vertellen je alles. Met behulp van data is hun gedrag prima te ontrafelen, maar je moet er wel naar willen luisteren. Uiteraard heb je daarbij rekening te houden met wettelijke kaders, maar met behulp van data krijg je niet alleen in de gaten welke trends zich ontwikkelen, maar je kunt op basis van data ook met 1:1 persoonlijke en relevante promoties of informatie komen. En dat besef leeft nog onvoldoende.’
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Blue Band start 'Skip the Cow'- campagne, AH verwijdert...
- [column] Upfield glijdt hard onderuit met botervariant
- [marketeer 196] Patrick Kuijsters - director Branding...
- FonQ en Naduvi bundelen krachten
- Feministisch bier overtreedt 50 wetten
- CMO Beemster Kaas, Nicole van Gorp: Het is moeilijker om de...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
- Beter Bed: 'Gooi je telefoon de... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing