Unilevers Weed waarschuwt voor fake-influencers en presenteert kwaliteitscriteria

Unilevers Weed waarschuwt voor fake-influencers en presenteert kwaliteitscriteria
  • Food-en-retail
  • 18 jun 2018 @ 11:03
  • 14253 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert en creatief
    MarketingTribune en L&L
  • OnderzoekMarketing

Tijdens het zojuist losgebarsten Festival van Creativiteit te Cannes, breekt Unilever cmo Keith Weed een lans voor meer transparantie rond 'influencer marketing'. Vorig jaar trokken hij en P&G nog ten strijde tegen frauduleus digitaal reclamebereik. Nu is gekochte nep-invloed het mikpunt.

Influencer marketing wordt steeds belangrijker voor de fmcg-merken van bedrijven als Unilever, stelt Weed vandaag in congresknooppunt het Palais du Festivals in de haven van Cannes. Na deze constatering wordt het nu tijd om het vertrouwen in het bijbehorende digitale ecosysteem te kunnen opvoeren. Dit is een eis van grote marketingpartijen, die in februari j.l. al in de steigers werd gezet. Toen gaf Unilever al aan om afstand te nemen van platforms die verdeeldheid zaaien of die een bedreiging voor kinderen vormen. Platforms met influentials die een positieve, verbindende boodschap uitdragen, kunnen eerder op advertenties, sponsoring of branded content rekenen, was toen de gedachte. In Cannes zal Weed deze week samen optrekken met de World Federation of Advertisers, Instagram en Richard Edelman om het nieuwe influencer-beleid verder uit te rollen.

Centrale drie waarden bij succesvolle influencer markieting zijn volgens Weed voortaan vertrouwen, transparantie en meetbaarheid. Wat dat laatste betreft wordt gezocht naar aantoonbaar (meetbaar) 'authentiek engagement'. Ten aanzien van de transparantie claimt cmo Weed vanaf vandaag:

* Transparency from Influencers: We will not work with influencers who buy followers.
* Transparency from Brands: Our brands will never buy followers.
* Transparency from Platforms: We will prioritise partners who increase transparency and help eradicate bad practices throughout the whole ecosystem

Met een jaarbudget aan marketing van circa 7 miljard euro, verwacht Unilever dat het corporate moedermerk en alle submerken van invloed kunnen zijn op de criteria voor goede influencer marketing.

Keith Weed tenslotte, in een korte onvertaalde toelichting 'In February, I said we needed to rebuild trust back into our digital ecosystems and wider society. One of the ways we can do that is to increase integrity and transparency in the influencer space.  We need to address this through responsible content, responsible platforms and responsible infrastructure. 

At Unilever, we believe influencers are an important way to reach consumers and grow our brands. Their power comes from a deep, authentic and direct connection with people, but certain practices like buying followers can easily undermine these relationships. Today we are announcing clear commitments to support and maintain the authenticity and trust of influencer marketing. The key to improving the situation is three-fold: cleaning up the influencer ecosystem by removing misleading engagement; making brands and influencers more aware of the use of dishonest practices; and improving transparency from social platforms to help brands measure impact. We need to take urgent action now to rebuild trust before it’s gone forever.'

MarketingTribune pakt de handschoen op en organiseert een speciaal event over influencer marketing in Nederland, waarop marketeers de laatste inzichten op een presenteerblad krijgen aangereikt. Need to know dus blokkeer die datum! Klik hier voor meer info.
(PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken