'Voedselveiligheid in Nederland is goed op orde'
- Food-en-retail
- 11 jun 2018 @ 08:55
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMVO
- 11 jun 2018 @ 08:55
- Peter van Woensel Kooy
Voedsel in Nederland is veilig. Dit blijkt uit het eerste rapport van de NVWA, de 'Staat van voedselveiligheid'. Dit rapport laat zien hoe de voedselveiligheid in 2015 en 2016 wordt ervaren, een belangrijke basisvoorwaarde voor marketeers.
Het rapport noemen betrokkenen 'een mooi resultaat van de dagelijkse inspanningen om gezond en veilig voedsel te produceren'. Foodmarketing begint en staat bij vertrouwen door consumenten in het voedsel op de Nederlandse markt.
De NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, red.) heeft alleen de voedselveiligheid in de laatste schakels van de voedselketen onderzocht. Dat zijn onder meer bedrijven die levensmiddelen importeren, produceren, transporteren, verkopen en serveren. Het consumentenvertrouwen in de veiligheid van voedingsmiddelen is in 2018 gestegen ten opzichte van de jaren 2013 – 2015. 68% van de consumenten noemt voedingsmiddelen veilig, in 2015 was dat 61%.
Uit het rapport komt naar voren dat er af en toe overtredingen zijn. Niet duidelijk wordt om wat voor type overtredingen het gaat. De cijfers uit het rapport zijn daarom lastig te duiden. Daarnaast signaleert het NVWA nieuwe risico’s van de circulaire economie, bijvoorbeeld het gevaar dat afvalstoffen, zoals minerale oliën, in het voedsel terecht komen. Voedselveiligheid gaat altijd voor, maar dit strookt niet altijd met maatschappelijke wensen, kan je concluderen.
De uitwisseling van informatie blijft een zorg voor stakeholder het CBL. 'De NVWA heeft nog steeds geen goede modus gevonden om ons bij incidenten of crisis eerder of sneller te informeren. Dit is nodig om incidenten zo snel mogelijk op te lossen', meldt het CBL.
(PvWK)
Over het CBL
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) behartigt de belangen van de supermarktbranche en foodservicebedrijven in Nederland. De levensmiddelenhandel draagt voor ruim 10% bij aan het Bruto Nationaal Product. De branche biedt werkgelegenheid aan ruim 300.000 mensen en is daarmee één van de grootste werkgevers van Nederland. Dagelijks doen vier miljoen consumenten hun boodschappen in supermarkten die het CBL vertegenwoordigt. (bron: CBL)
Foto: Glen Carrie / Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- voedselveiligheid
- levensmiddelen
- importeren
- produceren
- NVWA
- CBL
- verkopen
- bedrijven
- consumentenvertrouwen
- transporteren
- serveren
- voedselketen
- schakels
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing