'Voedselveiligheid in Nederland is goed op orde'

'Voedselveiligheid in Nederland is goed op orde'
  • Food-en-retail
  • 11 jun 2018 @ 08:55
  • 8566 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • FoodMVO

Voedsel in Nederland is veilig. Dit blijkt uit het eerste rapport van de NVWA, de 'Staat van voedselveiligheid'. Dit rapport laat zien hoe de voedselveiligheid in 2015 en 2016 wordt ervaren, een belangrijke basisvoorwaarde voor marketeers.

Het rapport noemen betrokkenen 'een mooi resultaat van de dagelijkse inspanningen om gezond en veilig voedsel te produceren'. Foodmarketing begint en staat bij vertrouwen door consumenten in het voedsel op de Nederlandse markt.

De NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, red.) heeft alleen de voedselveiligheid in de laatste schakels van de voedselketen onderzocht. Dat zijn onder meer bedrijven die levensmiddelen importeren, produceren, transporteren, verkopen en serveren. Het consumentenvertrouwen in de veiligheid van voedingsmiddelen is in 2018 gestegen ten opzichte van de jaren 2013 – 2015. 68% van de consumenten noemt voedingsmiddelen veilig, in 2015 was dat 61%.

Uit het rapport komt naar voren dat er af en toe overtredingen zijn. Niet duidelijk wordt om wat voor type overtredingen het gaat. De cijfers uit het rapport zijn daarom lastig te duiden. Daarnaast signaleert het NVWA nieuwe risico’s van de circulaire economie, bijvoorbeeld het gevaar dat afvalstoffen, zoals minerale oliën, in het voedsel terecht komen. Voedselveiligheid gaat altijd voor, maar dit strookt niet altijd met maatschappelijke wensen, kan je concluderen.

De uitwisseling van informatie blijft een zorg voor stakeholder het CBL. 'De NVWA heeft nog steeds geen goede modus gevonden om ons bij incidenten of crisis eerder of sneller te informeren. Dit is nodig om incidenten zo snel mogelijk op te lossen', meldt het CBL.
(PvWK)

Over het CBL
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) behartigt de belangen van de supermarktbranche en foodservicebedrijven in Nederland. De levensmiddelenhandel draagt voor ruim 10% bij aan het Bruto Nationaal Product. De branche biedt werkgelegenheid aan ruim 300.000 mensen en is daarmee één van de grootste werkgevers van Nederland. Dagelijks doen vier miljoen consumenten hun boodschappen in supermarkten die het CBL vertegenwoordigt. (bron: CBL)


Foto: Glen Carrie / Unsplash


Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken