Walmart vertechnologiseert in snel tempo

Walmart vertechnologiseert in snel tempo
  • Food-en-retail
  • 12 jun 2018 @ 12:13
  • 10594 x gelezen
  • Link
  • Hugo Schrameyer
  • Innovatie

De Amerikaanse superretailer Walmart zet steeds vaker technologie in om zich te onderscheiden van de concurrentie. Daar kunnen we in Nederland nog een puntje aan zuigen.

Niet alle innovaties zijn direct succesvol, bleek recent op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering, melden verschillende Amerikaanse bronnen. Toch werd uitgebreid uit de doeken gedaan hoe Walmart technologie gebruikt om efficiëntie te verhogen en arbeidsvoorwaarden te verbeteren, waardoor de omzet een stimulans krijgt en operationele kosten worden verminderd. Een overzicht in zeven stappen:

1. Mobiele upgrades

De eerste Scan & Go-versie die Walmart in het leven riep, was niet bepaald succesvol. Shoppers vonden de app niet nutig. Nu die is aangevuld met een plattegrond van 165 winkels (een plattegrond is altijd handig in superstores) weten gebruikers de toepassing wel te waarderen. Binnenkort volgen meerdere vestigingen.

2. Boodschappenlijstje

Bij het invullen van digitale boodschappenlijstjes op je smartphone, noem je veelal generieke termen. Zoals koffie bijvoorbeeld, of popcorn. De Walmart-app toont op basis daarvan een aantal hardlopers, zodat de shopper mogelijkheden krijgt om een selectie te maken.

3. Retourneren

Het retourneren van aangekochte producten, zowel online als offline, kan via een app worden geregeld. Het retourneerproces in de winkel is daarmee binnen een paar seconden afgehandeld. De klant krijgt via een mailtje de bevestiging dat het retourproduct in goede orde is ontvangen.

4. Inzet van robots

Robots spelen ondertussen een belangrijke rol bij de operationele werkzaamheden. Zo worden er robots ingezet om out-of-stocks en verkeerd teruggeplaatste producten te traceren. De exemplaren van Bossa Nova Robotics hebben volgens opgave van Walmart de nauwkeurigheid van de inventaris en de klantervaring verbeterd en het personeelsverloop verminderd.  

5. Tevredenheid winkelmedewerkers

Zoals net aangestipt: de inzet van robots zorgt er ook voor dat medewerkers beter hun werk kunnen doen. Personeel weet beter waar de knelpunten zitten op de winkelvloer. Bovendien kunnen medewerkers dankzij nieuwe technologie op afstand hun werkrooster inkijken.

6. Backoffice-taken

Digitalisering heeft verder een gunstige invloed op verschillende backoffice-taken. Het lossen van vrachtwagens is verder geautomatiseerd, zodat de Walmart-winkels precies kunnen nagaan wanneer een zending valt te verwachten. Ook het vullen van schappen gebeurt nu een stuk vlotter dan voorheen.

7. Jetblack

En tot slot: recent heeft Walmart Jetblack geïntroduceerd, een nieuwe service voor upper-income New Yorkers. Gebruikers ervan hebben toegang tot verschillende vormen van dienstverlening. Dat deelnemers hun online bestellingen snel krijgen geleverd, is min of meer vanzelfsprekend, terwijl de personal shoppingdienst ook adviezen geeft over aankopen. Voor een verjaardagspartijtje bijvoorbeeld. Je moet er wel voor betalen: vijftig dollar per maand.


Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken