Goede peren- en appeloogst verwacht; prijsstijging ondergrondse gewassen
- Food-en-retail
- 30 jul 2018 @ 10:36
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 30 jul 2018 @ 10:36
- Peter van Woensel Kooy
Hogere groentenprijzen door de droogte, minder aardappelopbrengst per plant: vanuit de AGF-categorie klinken bezorgde geluiden. Maar niet voor de peren of appels in Nederland: de oogst -dus ook het aanbod- wordt stukken beter dan in 2017.
Eind augustus verwachten Nederlandse telers van appels en peren ondanks de intense droogte toch meer fruit te oogsten dan vorige zomer. De ramingen zijn volgens het ANP dat er 259 miljoen kilo aan appels geplukt kan worden. Dat is bijna 15 procent meer dan in 2017. Ook de perenoogst groeit naar verwachting met twintig procent.
Droogte bespaard
De telers hebben weinig last van de afgelopen droogte, zo wordt gemeld. Soms vormen hagelbuien een spelbreker in de fruitteelt, maar ook deze bleven de categorie tot nu toe grotendeels bespaard. We kunnen ons dus alvast verheugen op prettig geprijsde verse peren tarte tatin, een verfrissende 'streeksmoothie' of onderstaande verrukkelijke appel-kaneel crumble. Of voor de kinderen (straks mee naar school), deze grappige Kids lunchbox met groente-wraps en fruit. Telers van andere gewassen voorspellen door de droogte wel een mindere oogst, dus een krappere markt met prijsstijgingen. Zo zal de Nederlandse aardappelverwerkende industrie naar alle waarschijnlijkheid in Nederland en de rest van Noordwest-Europa geconfronteerd worden met een fors lagere aanvoer van consumptieaardappelen bestemd voor verwerking tot aardappelproducten, waarschuwt de Vereniging voor de Aardappelverwerkende Industrie (VAVI) op basis van de huidige informatie.
Ondergrondse schade
Naast aardappelen en bijvoorbeeld mais hebben met name de gewassen die onder de grond groeien het zwaar, zoals wortelen en suikerbieten. 'Bij droogte groeien minder aardappelen aan een plant. En ook bij de wortelen zal de oogst minder zijn. Bij suikerbieten is het nog afwachten', bevestigt Mark de Jong van de ZLTO, de vereniging van 14.500 boeren en tuinders in Zeeland, Noord-Brabant en Zuid-Gelderland in BN De Stem. De Jong: 'De suikerbieten worden pas laat geoogst en hebben dus nog wel even. Ze groeien nu wel langzaam. Minder oogst wil overigens niet zeggen dat het rampzalig is voor de boeren. Als de opbrengst minder is, stijgt de prijs die ze ervoor krijgen.'
Aangescherpte marketing
Op het aanstaand aanbod kunnen AGF-marketeers en retailers nu alvast anticiperen. Altijd interessant als het bij het vermarkten van food om meer argumenten dan alleen platte prijsbeukerij gaat.
(PvWK)
Foto: Aarón Blanco Tejedor / Unsplash
Hieronder: appel-kaneel crumble video-recept van Jumbo
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- vorige zomer
- prijs
- fruit
- aanbod
- Mark de Jong
- mais
- telers
- water
- intens
- peren
- appel
- droogte
- marketing
- oogst
- AGF
- ZLTO
- hittegolf
- pieper
- suikerbiet
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing