[interview Marketeer 127] Erik Anneveld - ondernemer Willem & Drees foodboxen

[interview Marketeer 127]  Erik Anneveld - ondernemer Willem & Drees foodboxen
  • Food-en-retail
  • 6 jul 2018 @ 09:03
  • 12738 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
  • FoodMarketing

Als nummer 127 in deze langlopende successerie, spreekt de redactie van platform Food&Retail met Erik Anneveld, ondernemer en 'verantwoord' marketeer bij Willem & Drees foodboxen. Anneveld is te zien als geduchte speler in het 'boxtoernooi' met het hart op de goede plaats. 'De race to the bottom moet worden gestopt.'

1. Stel jezelf graag voor. Wat heb je met marketing?

‘Ik ben Erik Anneveld en ik ben franchiseondernemer bij Willem&Drees. Binnen mijn onderneming houd ik me bezig met het aanbieden van biologische maaltijdboxen aan de klant, met producten die rechtstreeks van de boer of producent komen. Mijn werkzaamheden bestaan, naast een deel logistiek, vooral uit klantcontact en marketing. Dagelijks houd ik me bezig met de vraag hoe ik mijn dienstverlening kan verbeteren en meer potentiële klanten ervan kan overtuigen dat de combinatie van biologisch eten afkomstig van een gezonde voedselketen enerzijds en het gemak van een maaltijdbox anderzijds heel sterk is. De impact van onze voedselproductie en consumptie verkleinen en tegelijkertijd wekelijks zonder gedoe drie heerlijke maaltijden op tafel zetten – dat is uniek. Het is mijn sport om die boodschap te verspreiden en ik ben de uitdaging heel graag aangegaan.’

2. Waar komt je belangstelling voor biologisch food vandaan? Hoe raakte je betrokken? En wat is de historie van Willem & Drees?

‘Al tijdens mijn studie aan de Hotelschool was food mijn grootste interesse. Ik houd van koken, van eten. Van mooie producten gaat mijn hart sneller slaan. Maar aan voedselproductie op de traditionele manier zit ook een andere kant: uitputting van de aarde, overproductie, race to the bottom op prijsniveau. Hoe meer ik me verdiepte in food, hoe meer deze andere kant me ging tegenstaan. Ik wil niet dat de boer geld moet toeleggen omdat ik mijn voedsel dan twee kwartjes goedkoper kan krijgen, ik wil niet dat door wat ik eet, de aarde over vijftig tot zeventig jaar misschien zo uitgeput is dat landbouw niet meer mogelijk is. Dit steeds sterker wordende besef gecombineerd met het feit dat ik toe was aan een nieuwe uitdaging, heeft me doen besluiten als franchiser voor Willem&Drees aan de slag te gaan. Het bedrijf kende ik al vanuit mijn eerdere functie als F&B-manager bij Sodexo en nu kwam het weer op mijn pad. Willem&Drees is ontstaan uit de verwondering van de oprichters dat de appels van de boer om de hoek niet bij de supermarkt om de hoek liggen, maar wel in een ver buitenland. En andersom. En uit de vraag hoe we onze voedselketen gezonder, eerlijker en duurzamer kunnen maken. Van daaruit is Willem&Drees opgericht, in eerste instantie om de producten rechtstreeks van de Nederlandse boer naar de Nederlandse supermarkt te krijgen. Na een fusie met het bedrijf Beebox is het supermarkt-concept losgelaten en is Willem&Drees zich gaan richten op het huidige concept van de maaltijdboxen.’

3. OK. Waar staan jullie intussen? Zijn er onderhand niet genoeg leveranciers van foodboxen of is de markt nog niet verzadigd?

‘Er is zeker een flink aantal spelers op de markt, en die markt wordt bovendien nog eens gedomineerd door enkele groten. Maar geen van de aanbieders kan zeggen 100% biologisch te zijn, geen van de aanbieders kan garanderen dat de inhoud van de boxen afkomstig is van een eerlijke, gezonde keten, dat de leveranciers eerlijke prijzen hebben gekregen en dat de aarde niet op een ongezonde manier is uitgeput voor het voedsel in de box. Dat maakt de box van Willem&Drees uniek en, naar mijn stellige overtuiging, toekomstbestendig en duurzaam. Consumenten raken steeds meer overtuigd van het feit dat de race to the bottom moet worden gestopt en Willem&Drees vormt dat op dat gebied de tought leader.’

4. Je hebt een eigen regio om namens Wilem & Drees te bestrijken. Kun je iets vertellen over de promotie van deze service? Hoe doen jullie aan marketing of is het vooral mond-tot-mond reclame?

‘Ik richt me op zowel offline als online marketing, met het zwaartepunt in die laatste categorie. We hebben een groeiend aantal volgers op social media, die ik wekelijks verras en interesseer met nieuwtjes, interessante artikelen en video’s. Hierin neem ik puur Willem&Drees-gerelateerde content mee, maar ook bredere content op het gebied van duurzaam eten. Ik merk dat dat aanslaat. Offline marketing vindt vooral plaats op markten, waar we sinds kort met groot succes zijn gestart met de verkoop van maaltijdtasjes. Voor een relatief klein bedrag kunnen mensen een tasje kopen met daarin de ingrediënten voor een complete maaltijd voor twee personen, uiteraard 100% biologisch. Ze laten hun gegevens achter en achteraf vraag ik hoe de maaltijd is bevallen. De reacties zijn erg positief en het aantal nieuwe abonnees dat hieruit voortkomt, is groot. Ook halen we veel nieuwe inschrijvingen binnen op de markt zelf, zeker omdat we werken met proefabonnementen. Het valt me elke keer weer op dat duurzaamheid een onderwerp is dat leeft bij veel mensen en dat Willem&Drees precies dat probleem oplost waar veel mensen tegenaan lopen: hoe kom je op een betaalbare manier aan eten waarvan je zeker weet dat het 100% biologisch en rechtstreeks van de boer is? In die zin is het concept van Willem&Drees uniek. Op de site vind je bijvoorbeeld van alle producten bij welke boer dit vandaan komt, met introductie en foto’s. Zo kun je zien waar dat ei vandaan komt, dat jij in je box vindt. Dat is ook een stukje leuke beleving.’

5. Is de markt van vers-levering aan huis volgens jullie een ingewikkelde, licht graag toe? Waarin zijn jullie uniek?

‘Ingewikkeld in de zin van logistiek was het alleen bij aanvang. Het opbouwen van een logistiek apparaat kost tijd en geld, maar bij Willem&Drees is dit vanuit de centrale organisatie goed en professioneel geregeld, zeker na de fusie. Extra, en unieke, factor die Willem&Drees wel kent en andere maaltijdbox-leveranciers niet, is de directe levering vanaf de boer. De boeren komen hun waar letterlijk bij de assemblageloods brengen. Dat vergt een extra logistieke slag, want de producten moeten er op tijd zijn voor de boxen, maar niet te vroeg in verband met bederf. Inmiddels werkt dit systeem gesmeerd. Ikzelf houd me qua logistiek bezig met de distributie vanuit mijn hub naar de klant. Hierbij vormt het leveren van koelproducten de grootste uitdaging, en alle bezorgers zijn erop getraind zich hierbij te houden aan strenge richtlijnen.

De markt van vers-levering aan huis an sich is groot, maar Willem&Drees slaagt erin precies die niche te bereiken die duidelijk groeiend is. Uit veel onderzoeken blijkt de grotere behoefte van de consument aan duurzaamheid. Men wil de eigen impact op de aarde verkleinen, zowel op het gebied van voedsel als bijvoorbeeld verpakkingen. Daarom werken wij met zo min mogelijk verpakkingsmateriaal. De box is ook letterlijk een box, een krat dat keer op keer opnieuw wordt gebruikt. Groenten zijn doorgaans niet verpakt, en als dat toch nodig is, dan in papier. Dat zie je bij andere aanbieders niet veel, daar zitten boxen vaak vol plastic verpakkingen. Op tal van duurzaamheid-gebieden onderscheidt Willem&Drees zich en precies die trend waar Willem&Drees zich op richt, is groeiende in de markt.’

6. En wat zie jij als belangrijke trends in de Nederlandse ‘box’/ thuisbezorging voedsel?

‘Dat de consument op zoek is naar – en gewend is aan – gemak en personalisering. Een maaltijdbox met daarin de ingrediënten voor een complete maaltijd, maar wel met de keuzevrijheid om van tevoren een of meerdere maaltijden zelf te bepalen. Daarom gaat ook Willem&Drees van start met deze keuzemogelijkheid. Just in time-levering is ook een belangrijke trend. Niet: we komen uw box tussen negen en vijf wel ergens leveren. Wel: we zijn er elke maandag of donderdag op min of meer hetzelfde tijdstip. Dat maken wij waar. En personalisering vanuit het bedrijf vind ik zelf erg belangrijk. In mijn regio ben ik Willem&Drees. Ik ben aanspreekpunt, mijn klanten bellen mij op mijn mobiel en mailen me persoonlijk. Geen klantcontact-centrum met telefonisten, geen algemeen e-mailadres, zoals bij andere aanbieders. Als je wil weten waar je eten vandaan komt, wil je ook weten wie degene is die het voor je regelt. Het klantenbestand is te groot om alle boxen zelf te bezorgen, maar de klant heeft wél een eigen, vaste bezorger. En de klanten die ik niet wekelijks aan de deur spreek, bel ik eens in de zoveel tijd op om te vragen hoe ze de box ervaren, waar ze verbeterpunten zien. Ik merk dat dat erg gewaardeerd wordt.’

7. Wat is je eigen favoriete Willem & Drees recept? Graag delen…

‘Onlangs zaten er Vietnamese pannenkoekjes met makreel in de box. Niet alleen mijn vrouw en ik, maar ook onze kinderen hebben zitten smullen. Ik heb ze nadien nog een paar keer gemaakt en elke keer zijn ze een succes: deze pannenkoekjes. Maar ook de bieten-preitaart die onlangs in de box zat, hebben we nog vaker gemaakt: kijk hier voor het recept. Je merkt hierbij gewoon dat biologische groenten veel meer smaak hebben dan reguliere groenten.’

8. Hoe is de krat te boeken?

Op www.willemendrees.nl vind je het aanbod van de diverse boxen. Er is bijvoorbeeld een Gezins Box, Eenpersoons Box, Vegetarische Box, Koolhydraatarme Box en nog veel meer. Als je bij het bestellen je adres invult, komt je inschrijving vervolgens automatisch terecht bij de franchiseondernemer in jouw regio, die je persoonlijk contactpersoon wordt.’

9. Tenslotte: hoe gaan jullie verder? Wat zijn de ambities?

‘De ambities zijn groot! Allereerst zijn wij altijd bezig ons concept te verbeteren en aan te passen aan de feedback die wij van onze klanten krijgen. Zo willen wij het personaliseren van de boxen verder doorzetten en de bereidingstijden nog verder verkorten. Bovendien richten we ons sterk op het verspreiden van de duurzaamheid-boodschap. Niet-duurzame voedselproductie put de aarde uit en uiteindelijk hebben we daar allemaal last van. Dit is het moment voor bewustwording en Willem&Drees loopt daarin voorop. Onze ambitie is om alles wat in onze macht ligt in te zetten om de impact van voedselproductie te verkleinen én onze klanten te blijven verrassen met heerlijk eten.’

Tekst: Peter van Woensel Kooy

Meer info over Willem & Drees, klik hier
Lees hier ons dossier over het '(food)boxtoernooi'

Voor de 126 interviews met eerdere hoogvliegers uit deze serie, check de links hieronder.


Erik Anneveld, ondernemer en verantwoord marketeer bij Willem & Drees foodboxen


Voorbeeld van een biologische W&D maaltijdbox

Eerdere hoogvliegers uit deze serie

126. [interview Marketeer 126]  Renée Cohen, commercieel directeur Stromma Nederland
125. [interview Marketeer 125] Arjen van den Hof - eigenaar Vondel Hotels
124. [interview Marketeer 124]  Jos van Mil - bedenker Tommies en md Greenco
123. [interview Marketeer 123] Sandra Alvarez - foodinfluencer en kookboekschrijver
122. [interview Marketeer 122] Jeroen de Bos - commercial director Mepal
121. [interview Marketeer 121] Joseph Constanty - marketing director NIU
120. [interview Ondernemer 120] Stefaan Mouradian en Steven Boelens - Baunat juwelen
119. [interview Ondernemer 119] Antonie Reichling - Reichling Strategisch in Kwaliteit
118. [interview Ondernemer 118] Jacinta Bokma en Joyce Pherai van CookingToday.nl
117. [interview Ondernemer 117] Sven Dirkzwager - general manager MyCOOKS
116. [interview Ondernemer 116] Hubrecht Duijker - wijnschrijver
115. [interview Ondernemer 115]  Frans Story - directeur Van Boxtel hoorwinkels
114. [[interview Ondernemer 114] Olivier Wegloop - cmo gevogeltebedrijf Kipster
113. [[interview Ondernemer 113] Cor Jansen - oprichter en cmo Kooc kant-en-klaar
112. [interview Ondernemer 112] Olaf Ouwerkerk - bedenker van Rotterdammertjes 
111. [interview Ondernemer 111] Marijke de Laat en Joris Landa - Bouillon Brothers
110. [interview Ondernemer 110] Jaco Pieper - oprichter en marketeer Koupe ijs
109. [interview Ondernemer 109] Sophie Heldens - country manager reBuy
108. [interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie 
107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja
106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood
105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail
104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group
103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager
102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie
101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys
100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog
99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal
98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth
97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery
96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 
95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen
94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 
93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 
92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 
91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping
90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict
89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore
88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal
87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw
86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin
85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box
84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya
83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten
82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers
81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam
80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau
79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE
78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 
77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 
76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company
75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 
74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office
73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger
72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  

71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes 
70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys
69. [Ondernemer van de Week]  
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate
68. [Ondernemer van de week] 
Caroline Glasbergen - 'Fitshe' female sportshakes
67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen 
66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube 
65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants 
64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper
63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret 
62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots 
61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota
60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater
59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps
58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema
57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon 
56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti
55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl
54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin
53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 
52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer
51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate 
50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie 
49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino
48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger
47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades
46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu
45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands
44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS
43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail
42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities
41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS 
40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw
39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com
38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq
37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese
36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica 
35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts
34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash
33. [Ondernemer van de week] Remko Been - omnichannel & marketing Storelink 
32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace
31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy
29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin
28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany
27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao
26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy
25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts
24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien
23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style
22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union 
21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina
20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!
19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero
18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn
17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill
16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm
15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models
13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij
12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver
10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)
9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp
8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep
7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande
5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl
4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne
3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG
2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos
1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'


Ook een keer schitteren in deze serie? Als marketeer/entepreneur zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl




Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken