Plus overtreft marktgroei in eerste halfjaar 2018

Plus overtreft marktgroei in eerste halfjaar 2018
  • Food-en-retail
  • 3 jul 2018 @ 09:14
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MerkenWinkelen

Plus realiseerde met een consumentenomzet van ruim 1,2 miljard een omzetgroei van 4,3% in de eerste 26 weken van 2018. De markt daarentegen groeide met 2,7% (Nielsen).

Het marktaandeel steeg van 6,33% over de eerste 25 weken van 2017 naar 6,41% in de eerste 25 weken van 2018, meldt de retailer.

Steeds meer winkels Briljant 2.0
De Briljant 2.0 formule (foto's boven), waar eind 2016 de eerste winkel van opende zoals u hier al eerste las, is inmiddels bewezen succesvol zegt Plus. 'Na vijf winkels eind 2017 zijn er in de eerste helft van 2018 nog zes winkels bijgekomen. Winkels die stuk voor stuk een flinke omzetstijging laten zien. Niet alleen de omzet overtreft de verwachtingen, ook stijgt de klantwaardering nadat een winkel is omgebouwd. Voor de tweede helft van 2018 staan dan ook meer verbouwingen op het programma.'

Stijging online omzetaandeel
De online activiteiten maken bij Plus de eerste helft van 2018 een sterke ontwikkeling door. 'Dit heeft geresulteerd in een stijging van het online omzetaandeel, dat dit jaar zo’n 2,5% bedraagt. Ruim 200 winkels hebben ophaalpunten en 225 supermarkten bieden Plus Express aan, waarbij de boodschappen twee uur na de bestelling thuisbezorgd worden. Sinds kort is het mogelijk om bij alle Plus supermarkten digitaal te sparen. Een primeur in Nederland. Zo is er nooit meer gedoe met losse zegeltjes en heeft de consument op een mobiel device altijd de spaarkaart bij de hand. Twee grote voordelen van digitaal sparen.'

Vierde jaar op rij Meest Verantwoorde Supermarkt
Voor het vierde jaar op rij is Plus bovendien uitgeroepen tot Meest Verantwoorde Supermarkt door onderzoeksbureau GfK. 'Ook in de eerste helft van 2018 is er weer grote vooruitgang geboekt op dit gebied. Zo is de AGF afdeling in alle winkels vernieuwd met onder andere een prominentere rol voor Biologisch, is aangekondigd ongezonde kinderproducten niet meer op kinderooghoogte te plaatsen, zijn de 330 ml blikjes frisdrank vervangen door exemplaren van 250 ml en is een duurzaam verpakkingsbeleid opgesteld. Een eerste stap daarin is het stoppen met het gebruik van zwart kunststof, omdat dit moeilijk te recyclen is', aldus Plus. Heel mooi, maar op de afdelingen vleeswaren treffen we nog veel keurmerkloos vlees aan bij Plus: bedenkelijk voor wie verantwoord pretendeert te zijn. Het dier en het milieu betalen de rekening.

Prijzenkast dijt uit
Naast de beker voor Meest Verantwoorde Supermarkt mag Plus nog een aantal prijzen toevoegen aan haar prijzenkast, voegt de retailketen hier trots aan toe. 'Zo is Plus wederom uitgeroepen tot Beste Wijnsupermarkt en mag sinds kort de titel van Klantvriendelijkste Supermarkt gevoerd worden. Plus Ton Henst uit Best is daarnaast recent door de Supermarkt van het Jaar verkiezing uitgeroepen tot Beste Supermarkt van Nederland.'
(PvWK)

 

Fotocredit: Plus via Twitter

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken