Stichting Amsterdam Made reikt Amsterdam Made Keurmerk uit

Stichting Amsterdam Made reikt Amsterdam Made Keurmerk uit
  • Food-en-retail
  • 31 jul 2018 @ 15:54
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

Tweejaarlijks reikt stichting Amsterdam Made het Amsterdam Made Keurmerk uit: een kwaliteitscertificaat dat in het leven is geroepen om het consumenten makkelijker te maken lokaal te shoppen. Bu zijn drie nieuwe commissieleden benoemd.

'Haal je een Keurmerkproduct in huis? Dan weet je dat het écht Amsterdams is', stelt de organisatie. Hier staat (even doorscrollen) de lijst met producten tot nu toe.

Het keuren van de producten, die variëren van zeep en bier tot meubels en sieraden, gebeurt onder het strenge toezicht van een commissie, waar onlangs een drietal experts aan is toegevoegd:Tess Posthumus bepaalt welke Amsterdamse dranken aan de voorwaarden voldoen, Karin Richter alias Mevrouw Hamersma doet dat op het gebied van voedsel en Peter van der Arend screent de biertjes van Amsterdamse bodem. 

Keurmerkcommissie
'We laten zien wat de metropoolregio Amsterdam in huis heeft', zegt Marit Timmerman, managing director bij Amsterdam Made. Zij is blij de nieuwe experts te verwelkomen: 'Door de flinke groei in keurmerkaanmeldingen in verschillende vakgebieden werd het tijd de commissie uit te breiden. Iedereen kan een biertje proeven en vertellen of-ie het lekker vindt, maar een bieroloog weet als geen ander waar hij op moet letten.'
Ook wordt de noodzaak van een strenge keurmerkcommissie steeds groter, vindt zij. 'Met Amsterdam Made laten we zien wat de metropoolregio in huis heeft. Veel bedrijven pretenderen lokaal te vervaardigen, terwijl - een groot deel van - hun productie buiten de regio of landsgrenzen plaatsvindt. Wij proberen onze makers altijd te motiveren om zo duurzaam en lokaal mogelijk te produceren. We willen niet alleen weten waar ze produceren, maar ook wat ze met hun reststromen doen', zo vertelt Timmerman. Posthumus, Hamersma en van der Arend sluiten zich aan bij al benoemde commissieleden Annelies Soede (Gemeente Amsterdam), Frederike Top (designexpert) en Nathan Wiersma (bestuurslid Amsterdam Made).

Lowlander Beer, Brandt & Levie, Chocolatemakers
Om te dingen naar het certificaat, moeten Amsterdamse productmakers zich aansluiten bij de Amsterdam Made Community. Vervolgens kunnen zij hun product aanmelden voor het Keurmerk. De Keurmerkcommissie beoordeelt de aanmeldingen op kwaliteit, productielocatie, bedrijfslocatie, creativiteit, innovatie, vakmanschap en mate van duurzaamheid. Vinden zij het product in orde? Dan krijgen de makers het certificaat en kunnen ze het Keurmerk voeren. Eerder kregen onder anderen Lowlander Beer, Damplank, Brandt en Levie, Chocolatemakers en Zeepziederij aan het IJ het Amsterdam Made Keurmerk toegekend.


Nieuw: Posthumus, Hamersma en van der Arend

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken