Unilever eerste FMCG-partner van Google Assistent in Nederland

Unilever eerste FMCG-partner van Google Assistent in Nederland
  • Food-en-retail
  • 26 jul 2018 @ 06:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodVerkoopMarketing

Vandaag, op 26 juli 2018, lanceert Google de Nederlandstalige versie van de 'Google Assistent'. Als eerste Nederlands FMCG-bedrijf introduceert Unilever een eigen voice app of ‘Action’.

De eerste eigen voice app wordt gelanceerd onder de naam ‘Andrélon’. Als Google Assistent-partner van het eerste uur zegt Unilever samen met haar retailpartners de mogelijkheden van deze Actions te willen onderzoeken en nieuwe shopperervaringen te creëren. Unilever gaat hiervoor een samenwerking aan met Kruidvat.

‘Oké Google, praat met Andrélon!’
Even kort uitgelegd: de Google Assistent is je eigen persoonlijke spraakgestuurde Google-hulpje. Je begint met ‘Oké Google’ of je houdt de Home-knop ingedrukt en praat met Google om dingen gedaan te krijgen, handenvrij. 'De Google Assistent vertelt je bijvoorbeeld wat er op jouw agenda voor die dag staat of hoe je het snelst bij je favoriete restaurant kunt komen. Vanaf vandaag hebben consumenten ook toegang tot de Google Assistent realisaties van een aantal Nederlandse bedrijven, ontwikkeld met behulp van Google's open ontwikkelingsplatform, Actions on Google', meldt Unilever. Als partner van Google zal Unilever in Nederland voor diverse merken een Action lanceren, belooft de FMCG-maker.

Zeer trots
‘We vinden het fantastisch om vandaag de Nederlandse Google Assistent te kunnen introduceren. De Google Assistent staat altijd voor je klaar om te helpen in alledaagse situaties, simpelweg door een opdracht te geven of een vraag te stellen. We zijn er zeer trots op dat Unilever een unieke en innovatieve Action on Google heeft ontwikkeld, die meteen bij lancering van de Google Assistent beschikbaar is’, reageert Tim van de Rijdt, Product Marketing manager Google Nederland.

Primeur voor Andrélon
De ‘Andrélon’ Action inspireert (hoe maak je een mooie vlecht, hoe steek je haar op) en geeft productadvies. Bovendien biedt de Action de gebruikers van de app de mogelijkheid om producten meteen in het online winkelmandje van een retailer te plaatsen, een wereldprimeur. Tot nu toe verwijzen merken en retailers in de voice apps immers uitsluitend naar eigen platformen of websites. Unilever gaat een stap verder door zijn retailpartners te linken aan de Action om zo het gebruiksgemak en het aantal directe aankopen te vergroten. Kruidvat is de eerste retailpartner die aan de Andrélon Action werd gekoppeld.

Merijn Koelewijn, directeur E-commerce Unilever Nederland vertelt MarketingTribune: ‘We verwachten dat voice apps pas binnen twee tot vier jaar breed door consumenten zullen worden omarmd om boodschappen te doen. Als marktleider willen we in een vroeg stadium leren hoe ontwikkelingen zoals voice technologie, chatbots en artificiële intelligentie kunnen bijdragen aan positieve winkelervaringen. De Google Assistent en de Andrélon Action passen perfect binnen onze e-commerce strategie waarbij we samen met retailpartners zoals Kruidvat nieuwe aankoopmomenten creëren die aansluiten bij de wensen van onze consumenten.’

Roland van den Berg, director E-commerce bij A.S. Watson Health & Beauty Benelux vult aan: ‘Wij willen daar zijn waar onze klanten zijn. Klanten kopen hun producten via verschillende kanalen. Als omnichannel retailer zien wij dat Kruidvat.nl en onze fysieke drogisterijwinkels elkaar uitstekend aanvullen. Wij onderzoeken voortdurend de mogelijkheden van nieuwe ontwikkelingen om onze klanten nog beter van dienst te kunnen zijn. Door de samenwerking met Google en Unilever maken we de Andrélon Action en ons online platform voor een groot publiek bereikbaar. Een prachtig initiatief waardoor de online klantbeleving verder wordt geoptimaliseerd.’

‘Build, Measure, Learn’-methode
De Andrélon Action is gebouwd volgens de ‘Build, Measure, Learn’-methode. De eerste versie die live gaat is niet het eindproduct maar een allereerste versie die op basis van ervaringen steeds verder wordt geoptimaliseerd. Voor de realisatie van de Actions wordt samengewerkt met een specialist op het gebied van Actions on Google: Scrambled Voice, onderdeel van Scrambled Group uit Amsterdam. De door Unilever ontwikkelde Actions zijn zowel voor de Google Assistent als voor Google Home (nog niet gelanceerd in Nederland) geschikt. Deze Google Assistent kan gebruikt worden op elke Android-telefoon 5.0+ (Lollipop en hoger) en Iphone, iOS 10.0+.
(PvWK)


Voorbeeld van de nieuwe app.

Unilever in Nederland
'Bij Unilever in Nederland, inclusief het Corporate Centre, deBrug (kantoor Unilever Benelux), Unilever Research & Development Vlaardingen (URDV) en de Ben & Jerry's fabriek in Hellendoorn, werken in totaal circa 2.700 mensen. Unilever heeft in Nederland een sterke merkenportefeuille met bekende merken als Andrélon, Axe, Ben & Jerry’s, Bertolli, Calvé, Conimex, Dove, Glorix, Knorr, Lipton, Neutral, OLA, OMO, Prodent, Rexona, Sun, Unox en Zwitsal. Meer informatie over Unilever en haar merken is te vinden op www.unilever.nl.'
(bron: Unilever)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken