Wasteless klaar om Europese voedselverspilling aan te pakken

Wasteless klaar om Europese voedselverspilling aan te pakken
  • Food-en-retail
  • 5 jul 2018 @ 11:27
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingFood

De nieuwe dynamic foodpricing startup 'Wasteless' uit Tel Aviv heeft een aanzienlijke investering gekregen van venture capital investeerder Slingshot Ventures en opent in Amsterdam haar Europese hoofdkantoor. Bederf van vers wordt voorkomen door slim aangepaste prijzen bij retailers.

Wasteless
Wasteless heeft een uniek dynamisch beprijzingssysteem voor verse producten met een beperkte houdbaarheid ontwikkeld, wat supermarkten in staat stelt prijzen te optimaliseren, al naar gelang vraag en aanbod. Het algoritme voor deze dynamische beprijzing is de kern van Wasteless en bereikt een evenwicht tussen twee tegenstrijdige doelen: het vergroten van de omzet en het tegengaan van voedselverspilling. Het systeem is ontwikkeld door het gebruik van machine learning en is geoptimaliseerd voor de snelheid van het leerproces, hogere dimensionaliteit, een goede prijsstrategie richting consumenten en goed voorraadbeheer. Het bedrijf is in 2016 opgericht door Oded Omer (CEO), Ben Biron (CMO) en Yossi Regev (CTO), die eerder Weissberger groot maakten. Dit bedrijf voor data-analyse in de bierindustrie werd in 2017 overgenomen door AB Inbev voor $100m.

Het senior management team werd onlangs versterkt met de komst van Ralph de Vries en David Kat, twee ondernemers die supermarkt expertise en senior business development capaciteiten met zich meebrengen. Investeerders in eerder rondes zijn o.a. SOSV, een venture capital investeerder die voornamelijk bekend is van Food-X, ‘s werelds grootste food-startup accelerator programma. Daarnaast wordt het bedrijf ondersteund door het Israëlische Office of the Chief Scientist en heeft het onlangs zowel de Agfunder Innovation Award als de Young Innovation Award van Seeds & Chips gewonnen.

Europese supermarkten kunnen binnenkort dynamic pricing in hun ‘vers’ schappen introduceren door de komst van het Israëlische Wasteless naar Nederland. De startup, die met gebruik van machine learning haar prijs algoritme heeft ontwikkeld, heeft een kapitaalinjectie gekregen van venture capital investeerder Slingshot Ventures, ondersteund door de RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland). De gepatenteerde oplossing heeft als voordeel dat de klant zelf kan kiezen minder te betalen voor kort houdbare etenswaren. Supermarkten kunnen automatisch de prijzen van versproducten optimaliseren, al naar gelang de houdbaarheidsdatum nadert.

Tegelijkertijd kunnen supermarkten meten en begrijpen hoe voedselverspilling winstgevend te verminderen. Wasteless spreekt met verschillende supermarktketens om de oplossing succesvol te introduceren. De oplossing is al een succesverhaal in Israël en Spanje, waar het bewezen heeft voedselverspilling te reduceren en tegelijkertijd de omzet van de winkels te vergroten. In Europa wordt jaarlijks meer dan €10 miljard aan goed eten weggegooid in supermarkten. Wasteless pakt dit effectief en schaalbaar aan, met een systeem dat eenvoudig te integreren binnen de bestaande IT architecturen van de supermarkten. 'We leven in een tijd waar eenderde van het geproduceerde voedsel verspild wordt, met catastrofale milieu, sociale en financiële effecten', aldus Oded Omer van Wasteless, 'Wij gaan nu actief samenwerkingen aan met Europese supermarkten en hebben daarmee de mogelijkheid het gesprek aan te gaan met de consumenten, die in totaal verantwoordelijk zijn voor €100 miljard aan verspild voedsel per jaar. Slingshot Ventures’ steun en expertise is van onschatbare waarde in onze missie. Ze zijn een perfecte match met ons.'

Marco Pieters, managing partner van Slingshot Ventures reageert: 'Wasteless is de toekomst – een bedrijf dat een baanbrekende oplossing heeft ontwikkeld met wereldwijde potentie. Een oplossing die de supermarkten helpt om omzet te vergroten en voedselverspilling tegen te gaan. Tezamen met een succesvol en schaalbaar business model geloven wij dat deze investering een triple win is: voor People, Planet en Profit.'
(PvWK)


Meer info klik hier


Fotocredit: Monika Grabkowska / Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken