'Acceptatie geurmarketing blijft doorgroeien'

'Acceptatie geurmarketing blijft doorgroeien'
  • Food-en-retail
  • 24 aug 2018 @ 11:58
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • Instore marketing

Het gaat goed aan het front van geurmarketing. Even een telefoontje naar marketingmanager Arnold van Ommeren van geurmarketingbedrijf AllSens, dat op dit moment drie vacatures open heeft voor account managers.

Blijkbaar gaat het goed met jullie bedrijf en goed met geurmarketing.

‘Wat we merken, is dat de interesse steeds breder wordt. Er komt meer variatie in de aanvraag van opdrachtgevers. Vroeger ging het vooral om traditionele partijen, zoals hotels en retail, maar tegenwoordig komt de interesse ook vanuit andere hoek. Vanuit de overheid of zorg bijvoorbeeld. Geur kan je op je gemak stellen. Bij de tandarts bijvoorbeeld.’

Wat zegt dat over geurmarketing?

‘Geur wordt een structureel onderdeel van de bedrijfsvoering. Ging het vroeger om het visuele aspect, of vooral om personeel, tegenwoordig is geurmarketing een onderdeel van de totale formule.’

Is geur nu een brandbuilder of een omzetaanjager?

‘Beide eigenlijk. Sommige organisatie kiezen er bewust voor om geur in te zetten als onderdeel van hun brand. De geur is daarbij verbonden aan de totaalbeleving. Andere organisaties kiezen er voor om tot een activatie te komen, in een bepaalde periode als kerstmis bijvoorbeeld. Een kerstgeur kan wel degelijk invloed hebben op verkoopsucces.’

Kun je hard maken dat een bepaalde geur leidt tot een aanwijsbare omzetverhoging?

‘Nee, dat is lastig. Je kunt niet zeggen: “neem deze geur, dat leidt tot 10% meer omzet.” Ook andere factoren zijn in het geding, zoals vriendelijkheid van personeel of de weeromstandigheden bijvoorbeeld.”

Komt er wel steeds meer kennis over geurbeleving?

‘Absoluut. Ook de universitaire wereld is daarmee bezig. Niet alleen in The States, maar ook in ons land aan de Wageningen Universiteit. Deze branche begrijpt steeds beter de samenhang tussen geur, merkbeleving, shopperemotie of omzetkansen.’

Hoe werkt dat eigenlijk, het samenstellen van een geur?

‘Net zoals een parfum wordt samengesteld. De opdrachtgever brieft ons een bepaalde emotie of een bepaalde doelstelling, daarna gaan wij aan de slag met een geurconcept dat daar bij past. We hebben ondertussen al meer dan tien jaar ervaring. We weten welke emoties en welke geuren met elkaar corresponderen.’

Het gaat goed met geurmarketing, blijkbaar weten jullie daar ook van te profiteren.

‘Ja, zo gaat dat. Geurmarketing staat sterk in de belangstelling. Ook wij groeien als gevolg daarvan door. We kunnen nu een paar nieuwe account managers gebruiken.’

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken