Bavaria kiest nieuw bureau en oude slogan

Bavaria kiest nieuw bureau en oude slogan
  • Food-en-retail
  • 13 aug 2018 @ 00:05
  • 18597 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
  • BrandingMerkenCampagnesKlanten

Spetterend nieuws: Bavaria herstelt zijn oude vertrouwde slogan in ere. Samen met het vorige reclamebureau (N=5) werd afscheid genomen van 'Zo, nu eerst een Bavaria', maar die pay-off keert terug. Ook heeft de bierbrouwer een nieuw bureau: Fama Volat.

Quizvraag: wie weet nog wat de slogan was die 'Zo, nu eerst een Bavaria' moest vervangen? Dat was de international georiënteerde kreet 'Welcome to the family'. Hier te lande is hij nauwelijks blijven hangen. In het buitenland blijft dit nog wel de slogan, maar in Nederland keer 'Zo, nu eerst...' vanaf oktober terug in een landelijke cross-mediale campagne, om te beginnen in het programma Veronica Inside.

Nieuwe koers, nieuw bureau

Bij een nieuwe koers hoort ook een nieuw bureau. N=5 wordt als lead agency voor het Bavaria-merk in Nederland vervangen door Fama Volat. Eigenaar Swinkels Family Brewers benadrukt de Brabantse wortels van het nieuwe reclamebureau, net als de Lieshoutse familiebrouwer zelf. Samen gaan beide Brabantse partijen de identiteit van het biermerk vertalen naar een nieuwe landelijke campagne. De vertrouwdheid met het Brabantse gevoel maakt haar de aangewezen partij om Bavaria in een crossmediale campagne te positioneren als 'gepassioneerde familiebrouwer met 300 jaar brouwervaring, die met een knipoog naar het leven kijkt'.

'In Nederland biedt "Zo, nu eerst een Bavaria" alle ingrediënten om ons verhaal op een relevante, maar luchtige manier te vertellen', zegt Bavaria-marketeer Florent Renders van Swinkels Family Brewers. 'In Nederland kennen mensen ons vooral als een biermerk dat met humor in het leven staat. Een mooi voorbeeld hiervan was de succesvolle, regionaal ingestoken, #carnavalvrij-campagne.'

Reclamegeschiedenis

Bavaria is en blijft dat Brabantse biermerk met die knipoog, benadrukt Renders. 'Tegelijkertijd nemen we het brouwen van ons bier al 300 jaar uiterst serieus en daar willen we graag over vertellen. We hebben er alle vertrouwen in dat Fama Volat op originele wijze invulling gaat geven aan één van de bekendste slogans uit de reclamegeschiedenis.'

Eerder was Fama Volat verantwoordelijk voor campagnes als de regionaal ingestoken #carnavalvrij-campagne. Hiermee bewees het reclamebureau dat de thuisregio van Bavaria voor haar bekend terrein is. 'We zijn enorm trots dat Bavaria voor ons heeft gekozen als lead agency', zegt Joris Raaijmakers van fama Volat. 'Bavaria is een fantastisch merk met een prettig eigenwijs karakter. Dat past wel bij ons. Natuurlijk was #carnavalvrij een mooi begin. We zijn ervan overtuigd dat we samen tot nog meer relevante en spraakmakende campagnes zullen komen die recht doen aan een van de beste slogans ooit bedacht. Zo zullen we het merk de vleugels geven die het verdient. Niet alleen in Brabant, maar in heel Nederland.'

Aftrap bij Veronica Inside

De nieuwe campagne van Bavaria gaat live in het najaar, maar vanaf 10 augustus is de comeback van de slogan ‘Zo. Nu eerst een Bavaria’ al op de Nederlandse buis te zien als de Brabantse familiebrouwer zich presenteert als de nieuwe sponsor van Veronica Inside met spraakmakers Wilfred Genee, Johan Derksen en René van der Gijp. Renders: 'Het genieten van voetbal gaat voor veel mensen gepaard met het drinken van een lekker biertje. Met dit sponsorship bereiken we het hart van onze doelgroep: voetbalminnende Nederlanders die van een biertje houden en luchtig in het leven staan.'

Swinkels Family Brewers Holding N.V. is 100 procent onafhankelijk en wordt al zeven generaties lang geleid door de familie Swinkels, een 300 jaar oude brouwersfamilie uit Lieshout. Swinkels Family Brewers is de handelsnaam van Bavaria NV. De brouwerijen (Bavaria, De Koningshoeven, Palm & De Hoorn, Rodenbach en Habesha) hebben allemaal een eigen historie en karakter.

Fama Volat is een reclamebureau met vestigingen in Eindhoven, Amsterdam en Nijmegen. De focus in Eindhoven ligt op positionering en activatie, Amsterdam richt zich op content en influencer-marketing en Nijmegen op onderzoek en insights. De drie bureaus werken volgens dezelfde methodiek, Buzz Canvas, met als uitkomst spraakmakend creatief werk. Het bureau bestaat sinds 2014 en er werken twintig mensen. De naam Fama Volat komt uit het Latijn en betekent ‘het gerucht heeft vleugels’. Deze woorden zijn afkomstig van de Romeinse dichter Vergilius en zijn de oudste verwijzing naar mond-tot-mondreclame.


Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken