Boer gaat rechtstreeks aan Albert Heijn leveren

Boer gaat rechtstreeks aan Albert Heijn leveren
  • Food-en-retail
  • 30 aug 2018 @ 10:08
  • 12349 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Food

Onder de merknaam ‘Mijn Melk’ komen vanaf 9 september pet-flessen biologische melk in de schappen van Albert Heijn te liggen. Op ieder pak staat van welke koefamilie de melk afkomstig is.

Voorlopig is er nog sprake van een kleinschalige activiteit. De ondernemersfamilie Van Roessel uit het Brabantse Udenhout is als eerste boerenbedrijf bij dit 'Mijn Melk'-project betrokken. De melk is afkomstig van de koefamilies Aukjes, Kittys, Cootjes en Moevchens en zijn onderling net even iets anders van smaak en samenstelling.

Dat is mogelijk omdat de biologische veehouder op zijn boerderij samenwerkt met het bedrijf Lely, een specialist in automatisering voor de melkveehouderij. In een aparte ruimte is een melkrobot gebouwd die de afzonderlijke koeien kan herkennen en de melk van de dieren gescheiden van elkaar kan verwerken in een soort van mini-fabriek. Door snel te pasteuriseren en bottelen, voldoet de melk aan alle voedselveiligheidseisen. Op de fles staat niet alleen de melkdatum, maar ook de datum waarop het product gebotteld is.

Bejaardentehuizen

Het interessante van deze technologie is dat je daarmee ook melk van koeien kunt selecteren met een hoog eiwitgehalte. ‘Wellicht interessant voor sporters of bejaardentehuizen’, zegt Cees van Roessel, vader van de biologische boer Guus van Roessel, in het Brabants Dagblad.

Zes flessen

Deze biologische boerderij is voor Lely (die voor het project ook heeft samengewerkt met VME in Rosmalen) een testlocatie. De uitlevering is nog beperkt: zes flessen per week, maar dan wel in ruim 700 winkels. Bijzonder aan het project is in ieder geval ook dat er een webcam op de melkrobot is gericht, zodat je vanachter je pc live kunt meekijken. Verder is er een weblog die aangeeft welke koe wordt gemolken en wat de melkopbrengst is per koefamilie.

(HS, bron: Brabants Dagblad, Nieuwe Oogst)



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken