Stockon eerste klimaatneutrale boodschappenservice

Stockon eerste klimaatneutrale boodschappenservice
  • Food-en-retail
  • 23 aug 2018 @ 11:19
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Innovatie

Stockon, de online boodschappenservice, heeft besloten om haar pakketten klimaatneutraal te gaan verzenden en dit te laten certificeren door Climate Neutral Group volgens de standaard Klimaatneutraal gegarandeerd.

Klimaatneutraal betekent dat er netto géén broeikasgassen zoals CO2 vrijkomen. Dit is het resultaat van het zo veel mogelijk reduceren van de CO2-uitstoot middels interne maatregelen, en het compenseren van het restant van de reductie door bij te dragen aan duurzame klimaatprojecten.

PostNL
Doordat Stockon rechtstreeks van producent naar consument levert, is de CO2-uitstoot een stuk minder dan wanneer hier een supermarkt tussen zit. Daarnaast stuurt Stockon voor de bezorging geen eigen busjes de straat op, maar werken zij met PostNL. Hun bezorgers rijden immers al, en bovendien zet ook PostNL zich actief in voor een groenere wereld. Maar desondanks stoot de verzending via PostNL en de papieren tasjes  nog steeds CO2 uit. Dit wordt geneutraliseerd door te investeren in het klimaatproject Gold Standard Cookstoves Africa, waarmee Stockon evenveel CO2 vermijdt als dat zij zelf produceren. Dit project investeert in efficiënte cookstoves, die 50% minder hout verbruiken bij het koken en minder rook uitstoten. Dit gaat ontbossing tegen en zorgt voor enorme CO2-reductie.

Dialoog

De resultaatgerichte inspanningen van Stockon hebben ertoe geleid dat de boodschappenservice zichzelf de eerste klimaatneutrale boodschappenservice van Nederland mag noemen. Ook is Stockon bezig met diverse maatregelen op gebied van logistiek en distributie om de eigen uitstoot te verminderen. Ten slotte streeft Stockon ernaar om met zowel producent als consument de dialoog aan te gaan om ook hen te stimuleren duurzame keuzes te maken.

 

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken